One of the problems of economic policy and decision making is the remoteness of Decision makers' intellectual space and those decisions are imposed on them. So we have often seen that business owners have protested against the decisions have been taken by the government and parliament and retention of policies that hours had been spent to survey them.
Experiences of many countries show that the private sector could have affected the government policies and business environment through business associations. Today، private sector associations in different countries as well as the government and market are considered the pillars of development. These associations play major roles in decision-making process and they are surveyed by governments and their knowledge and interests are regarded in governments' policies before adoption of regulations.
The paper shows associations roles in the improvement of business environment through reviewing international experiences of the government and private sector interaction. In this study، the main points are discussed as follows:
1. What positive and negative functions are there for economic organizations theoretically?
2. What positive and negative functions have been shown by domestic and foreign economic organizations in practice?
3. Given the theoretical principles and practical experiences، what roles can be defined for economic organizations to improve the business environment and how can the government use the capacity of these associations?
ملخص الجهاز:
با توجه به نظریات فوق،این سؤال مطرح میشود که آیا فعالیت انجمنهایکسب و کار فاقد هر گونه آثار مثبتی است؟آیا انجمنهای کسب و کار در عمل توانستهاندتأثیری بر بهبود کسب و کار داشته باشند؟انجمنهای کسب و کار برای حضوری کاراتر دراقتصاد،چه اقداماتی میتوانند انجام دهند؟حکومتها چه اختیارات و وظایفی را به بخش&%06502PVMG065G% خصوصی میسپارند و چگونه م توان از قابلیتهای آنها در بهبود فضای کسب و کار بهرهبرد؟فرضیه کاربردی مقاله حاضر این است:زمانی استفاده از ظرفیت تشکلهای بخشخصوصی نافع است که این نهادها مکمل و مقوم بازار باشند.
بنا بر این ادبیات نظری را میتواناین گونه جمع بندی کرد که باید از ظرفیت تشکلهای بخش خصوصی به منظور بهبودمحیط کسب و کار استفاده کرد،ولی نباید اجازه داد دولت به تسخیر یک یا چند تشکلخصوصی درآید و عملا زمینه باز توزیع منافع جامعه را به نفع اعضای آنها مهیا کند.
انجمنهای کسب و کار بخش خصوصی با توسل به راههای مختلف،در جهت اثر گذاریبر سیاستهای دولت و جلوگیری از اتخاذ تصمیمات اشتباه کوشیدهاند؛به عنوان مثال اتاقبازرگانی ایالات متحده با اداره یک شبکه تلویزیونی و رادیویی و ایجاد شبکه اطلاعاتعلمی،اتاق بازرگانی بنگلادش با انجام تحقیقات کسب و کار،انجمن کارآفرینان اکوادوربا بازبینی قوانین و بر پایی سمینارها،اتاق بازرگانی گرجستان با اطلاع رسانی از طریقرسانهها،انجمنهای کسب و کار تانزانیا با برپایی کنفرانسهای گفت و گو میان بخشخصوصی و دولت،انجمن کارآفرینان آلمانی قزاقستان با برگزاری فعالیتهای رسانهای واتاق بازرگانی آدیس آبابا با ساخت برنامه رادیویی،هر یک توانستهاند حضور و نقششان درتصمیم گیریهای دولتی را نهادینه کنند.