خلاصة:
اعتراض هایی که ایالات متحده را در سال 2010 فرا گرفت، از سرخوردگی فزایندة بخش مهمی از توده مردم امریکا در مورد آینده و فرصت های رشد و ترقی سرچشمه می گرفت. به رغم اینکه اقشار مختلف مردم امریکا در مقایسه با سایر ملت های دنیا، چندان آینده نگر نیستند، با این حال اگر یک چیز باشد که عموم مردم ایالات متحده ارزشمند بدانند باور به آن چیزی است که به اصطلاح رؤیای امریکایی نامیده می شود. این موضوع تا اندازه ای به اعتقاد به فرصت های برابر در موفقیت اقتصادی برای کسانی که تلاش می کنند، مربوط است. با توزیع غیر منصفانه مسئولیت بحران اقتصادی 2008 به نفع بخش بانکداری به همراه کاهش امید جوانان امروزی در پیشرفت های اقتصادی، بسیاری از سفیدپوستان طبقه متوسط به اعتراض علیه دولت برخاستند. در این مقاله آنچه را به نام جنبش اشغال وال استریت معروف شده، از منظر چهارچوب اسلامی توسعه مورد بحث قرار خواهیم داد. همچنین با استفاده از نمونه دسته جمعی اعتراض سه تن از صحابه پیامبر اسلام علیه بی عدالتی اقتصادی ، آغاز تشکیل چهارچوب اسلامی اعتراض در قرن 21 در ایالات متحده را بررسی خواهیم کرد.
ملخص الجهاز:
"علاوه بر این، قراردادهای بدهی اساسا حول محور بورس،تعهدات پرداخت ثابت و تضمینشده در برابر جریان مورد انتظار ولی نامشخص درآمد در آینده قرار دارد که از سرمایهگذاری اساسی در بخش واقعی برای اعتبار بخشیدن به پرداخت اصل و بهرۀ مندرج در قرارداد پرداخت بدهی استفاده میشود؛ بنابراین تعجبی ندارد که کینز به این نظام به عنوان یک«کازینو»اشاره کرده است(میر آخور،2009،ص.
افزون بر آن،در مالکیت بیسابقه نظام سیاسی امریکا توسط همان نخبگان- همانطور که از طریق کمک مالی و کرنش مستمر و بیش از حد اوباما در برابر منافعشان نشان داده شد-مدت زمان زیادی طول نمیکشد که بسیاری از جوانان از تغییر در شرایط کنونی ناامید شوند؛ازاینرو برای تظاهرات به خیابانها آمدهاند تا اعتراض خود را به نابرابری روزافزون زندگی امریکایی نشان دهند.
نتیجهگیری:سهم اسلامی در جنبش اشغال وال استریت چهارچوب اسلام حداقل دو موضوع را برای جنبش اشغال وال استریت از طریق مثال و رهنمون،پیشنهاد میکند: نقش بهره و ربا در رسانههای اصلی غرب و حتی بسیاری از رسانههای دیگر راست و چپ طیف ایدئولوژیک غرب،نقش قراردادهای بدهی مبتنی بر سود بهره،در شکنندگی و ناپایداری نظام سرمایهداری(و نابرابری و بیعدالتیهای فاحشی که از همان بیثباتی سرچشمه میگیرند)به ندرت مورد بررسی قرار میگیرد.
نیاز به اجتناب از سازش با بیعدالتیهای اقتصادی اموال و ثروتی را که به همه شما مردم تعلق دارد و باید طبق مقررات الهی میان شما تقسیم شود از راههای ناروا به دست نیاورید و مصرف نکنید؛و آنها را به رسم رشوه پیش داوران نبرید تا به حکم آنان بخشی از اموال مردم را به گناه به چنگ آورید،درحالیکه خود نادرستی این کار را میدانید(بقره: 188)."