خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه ی مولفه های هوش هیجانی و خلاقیت در بین دانشجویان بود. 164 آزمودنی از دانشجویان دانشگاه اصفهان در این پژوهش شرکت کردند. به منظور گردآوری داده¬های مورد نیاز از دو پرسشنامه ی هوش هیجانی و خلاقیت استفاده شد¬. برای تحلیل داده¬های پژوهش، از ضریب همبستگی و t گروههای مستقل استفاده شده است. تجزیه و تحلیل یافته¬های پژوهش نشان داد که¬ بین ¬هوش هیجانی با خلاقیت رابطه ی معنادار وجود دارد. از بین مولفه¬ها¬ی هوش هیجانی مولفه خود مدیریتی با خلاقیت رابطه ی معنا¬داری دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین میانگین نمره¬ی دانشجویان در خلاقیت از نظر مقاطع تحصیلی مختلف از نظر هوش هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد. بین دانشجویان دختر و پسر از نظر میزان هوش هیجانی و خلاقیت تفاوت معناداری وجود ندارد.
ملخص الجهاز:
همچنین نتایج نشان داد که بین میانگین نمره ی دانشجویان در خلاقیت از نظر مقاطع تحصیلی مختلف از نظر هوش هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد.
از آن جایی که در زمینه ی رابطه میان این دو متغیر تحقیقی صورت نگرفته است و همچنین به دلیل این که برای داشتن ذهنی خلاق و نوآور نیاز به داشتن ارتباط زیاد با افراد مختلف وجود دارد که لازمه ی آن 1-Tran 2-Martinco & Gardner 3-Salovey Mayer & Caruso 4-Goleman 5-Batasini هوش هیجانی می باشد، در این مقاله به بررسی رابطه ی بین هوش هیجانی و خلاقیـت پرداختـه شده است .
او هوش هیجانی را این گونه 1- Cognitive intelligence 2-Thorndike 3-Alumran & Punamaki 4-Social intelligence 5-Multi-Factor theory of intelligence 6-Gardner's model of Multiple Intelligences 7-Interpersonal intelligence 8-Intra personal intelligence 9-Bar-On 10-personality or mixed model of EI تعریف کرده است : مجموعه ای از توانایی ها و مهارت های هیجانی، فردی و اجتماعی که افراد را قادر میسازد تا به طور اثربخشی با فشارها و تقاضاهای محیطی کنار بیایند (ص ١٦).
در بررسی سؤال اول پژوهش ، نتایج همبستگی نشان می دهد که بین هوش هیجانی و خلاقیت دانشجویان همبستگی مثبت و معناداری (٠١٩٠=r) در سطح ٠/٠١ وجود دارد.
برای بررسی سؤال دوم تحقیق از آزمون t استفاده شد که نتایج آن نشان می دهد که بین دانشجویان دختر و پسر از نظر هوش هیجانی و خلاقیت تفاوت معناداری در سطح ٠/٠٥ وجود ندارد.
علاوه بر این نتایج نشان داد که از بین مؤلفه های هوش هیجانی فقط مؤلفه خود مدیریتی بـا خلاقیت رابطه ی معناداری دارد.