خلاصة:
بررسی های مختلف نشان داده است که میان عامل زبان شناختی طول پاره گفتار بر حسب سه شاخص تعداد هجا، تکواژ و واژه های تشکیل دهنده پاره گفتار با وقوع لکنت در کودکان لکنتی پیش دبستانی ارتباط معناداری وجود دارد. بنابراین به نظر می رسد که افزایش یا کاهش متغیرهای طول پاره گفتار منجر به افزایش یا کاهش میزان وقوع لکنت در این کودکان می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تاثیر و ارتباط میان طول پاره گفتار و بسامد وقوع لکنت بر حسب میانگین طول پاره گفتار بر اساس تعداد هجا ها ، تعداد تکواژ ها و نیز تعداد واژه ها است. در این پژوهش 15 کودک لکنتی فارسی زبان شامل 12 پسر و 3 دختر 6-4 ساله شرکت داشتند که از هر کدام یک نمونه گفتار خودانگیخته 30 دقیقه ای ضبط شد. این کودکان 60 پاره گفتار را در حین تعامل با گفتار درمان، والد (پدر یا مادر) و یا پژوهشگر تولید کردند. یافته های پژوهش نشان داد که در گفتار کودکان لکنتی فارسی زبان بین میانگین طول پاره گفتار (در هر سه سطح هجا، تکواژ و واژه) در پاره گفتارهای روان و ناروان تفاوت معناداری وجود دارد.
Different studies have shown that there is a meaningful relationship between utterance length in terms of the number of syllables، morphemes and words in each utterance and the occurrence of stuttering in pre-school children who stutter. Therefore، it seems that the increase or decrease of the utterance length variables causes the increase or decrease of frequency of stuttering in these children. The purpose of the present research is to investigate the effect of utterance length on the frequency of stuttering occurrence based on the mean length of utterance in terms of the number of syllables، morphemes and words. The Subjects of the research composed of 15 Persian stuttering children، including 12 boys and 3 girls، age ranging from 4 to 6 years. In order to carry out the research، a 30 minute spontaneous speech sample produced by each of the stuttering children was recorded. The children produced 60 utterances during a verbal interaction with speech therapist، parents (mother or father) or the researcher. In this study، the data were only analyzed as groups and rather than individuals. This group analysis displayed significant differences between fluent and stuttered utterances in regard with the length of the utterance. The findings of the research show that، in the speech of Persian speaking children who stutter، there is a meaningful relationship between the mean length of utterance (in accordance with syllable، morpheme and word) and the frequency of stuttering. In other words، the relationship between the utterance length and the frequency of stuttering is meaningful.
ملخص الجهاز:
در پژوهش حاضر برای محاسبة میانگین طول پاره گفتار بر حسب هر یک از سه متغیر هجا، تکواژوواژه و سپس به منظور بررسی وجودویانبودارتباط معناداربـین طـول پـاره گفتـار و وقوع لکنت ، باید تعداد هجاهـا، تعـداد تکـواژهـا (مجمـوع تکواژهـای اشـتقاقی ، تـصریفی و واژه بست ها)ونیز تعدادواژه های تشکیل دهندة هر پاره گفتار (مجموع واژه هـای سـاده ، مـشتق ، مرکب و مشتق مرکب )به دقـت مـشخص شـود، لـذادرابتـدا بـه تعریـف ایـن اصـطلاحات می پردازیم .
1- Melnick 2- Conture 3- Zackheim 4-Sawyer 5-Yairi 6- Chon 7- Buhr 8- Zebrowski ریچلز١، بوهر،کانتوره وآنتوره ٢(۲۰۱۰) نیزبا تحلیل وبررسـی نمونـه گفتـار خودانگیختـة ۳۰ کودک لکنتی ۵-۳ سال در دو گروه ، که از تعامل کودک با والدوی به دسـت آمـد، بـه نتیجـة مشابهی دست یافتندو دریافتند که افزایش طول پاره گفتار باعث افزایش وقوع لکنت می شود.
ابتدا برای تأیید و اطمینان از وجود لکنت زبان در کودکان مراجعه کننده ازمعیارهای شمول آزمودنی ١(یا همان معیارهای تشخیص لکنت ) که در ادامه ذکرمی شود استفاده شدو وجود لکنت درآن ها موردتأیید قرار گرفت : ۱)دارا بودن حداقل یکی از علائم لکنت (گیر، مکث ، کشش ، تکرار صداها، هجاها یا واژه های تک سیلابی ) ۲)گزارش والدین مبنی بر وجود لکنت ۳)تأیید گفتاردرمان همچنین برای اطمینان بیشتر، نمونه گفتار خودانگیخته ٢ ارائه شده توسط هر یک از کودکان لکنتی ، بر اساس آزمون شدت لکنت -٣۳ مورد ارزیابی قرار گرفت و تشخیص مذکور تأیید شد؛ بدین صورت که از هر کودک لکنتی خواسته شد تا با گفتاردرمان ، والد و یا پژوهشگر ۱۵-۱۰ دقیقه مکالمه کند.