خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر آن است تا اعتبار و روایی ساختار تک عاملی و دو عاملی مقیاس عزت نفس روزنبرگ را در میان دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز ارزیابی کند و علاوه بر آن، جهت مطالعه اثر آمادگی سوگیرانه آزمودنی ها، به بررسی نقش واژه پردازی مثبت، منفی و نیمی از ماده ها مثبت و نیم دیگر منفی در برازش ساختار عاملی این مقیاس بپردازد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بوده است که از میان آن ها 660 نفر به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. با توجه به اهداف پژوهش سه شکل واژه پردازی متفاوت در پرسشنامه های جداگانه به عمل آمد و به طور تصادفی در اختیار آزمودنی ها قرار داده شد. از میان نمونه پژوهش 218 نفر به صورت مثبت، 214 نفر به صورت منفی و 209 نفر به صورت مثبت و منفی به ماده های مقیاس عزت نفس پاسخ دادند و 19 پرسشنامه دیگر وصول نشد. نتایج حاصل از مدل یابی معادلات ساختاری (انجام سه تحلیل عوامل تاژییدی مجزا) به وسیله نرم افزار (Amos 16) بر روی این سه شکل واژه پردازی ماده ها نشان داد که بهترین برازش در ساختار دو عاملی و با واژه پردازی نیمی از ماده ها مثبت و نیمی دیگر منفی وجود دارد. برازش ساختار تک عاملی و دو عاملی این آزمون در نمونه هایی که به صورت یک دست مثبت و یا منفی به ماده ها پاسخ داده بودند از لحاظ آماری تایید نشد. نتایج این پژوهش همسو با برخی دیگر از مطالعات، از ساختار دو عاملی عزت نفس مثبت و عزت نفس منفی این مقیاس حمایت می کند.
The aim of this research was to evaluate validity and reliability of one and two factorial structure of Rosenberg self-esteem scale in students. The statistical population of this research consisted of all students in Shahid Chamran University in Ahvaz city، from which 660 subjects were selected with multi–ph University of Sistan and Baluchestan asic random sampling. And more over، effect of item wording and response bias set were planned to be investigated on factorial structure of Rosenberg self-esteem scale. With regard to the aims of this research، three different questionnaires with different item wording (all items positive، all items negative and half positive and half negative) were distributed randomly to subjects. Among the samples، 218 students positively، 214 students negatively and 209 students half positively and half negatively replied to the questionnaire. The results of structural equation modeling (three separate confirmatory factor analysis) which was carried out with AMOS 16، showed a good fitness only in form of half positive and half negative item wording. No fitness was found in any other forms of the scale. Therefore، two factorial structure of this scale in this research was consistent with some studies.
ملخص الجهاز:
با توجه به اهمیت عزت نفس از لحاظ سازگاری فردی و اجتماعی و رابطة آن با بسیاری از اختلالات روانی ، تصمیم گرفته شد تا ویژگی های مقیاس عزت نفس روزنبرگ ١٠(۱۹۶۵) برای استفاده در پژوهش های روان شناختی به 1 -Mutlu, Balbag and Cemrek 2-Bandura, Bowlby 3 -Self- regard 4-Self- estimation 5 -Self- worth 6 -Mann, Hosman, Schaalma " de Vries 7-Donnelly, Young, Pearson, Penhollow and Hernandez 8 -Orth, Robins " Roberts 9-Bhar, Ghahramanlou-Holloway, Brown and Beck 10-Rosenberg زبان فارسی بررسی شود.
برخی از پژوهشگران اظهار 1 -Sheasby, Barlow, Cullen " Wright 2-schmit, Allik 3 -Dimensionality 4-Ang, Neubronner, Oh " Leong 5 -Marsh 6-Thomas, " Oliver می دارند که دو عامل استخراج شده از مقیاس ۱۰ ماده ای روزنبرگ صرفا می تواند از آمادگی پاسخ دهی سوگیرانة ١ آزمودنی ها ناشی شود.
جدول ۱: ماده های مقیاس عزت نفس روزنبرگ به سه شکل مثبت ، منفی و مختلط (رجوع شود به تصویر صفحه) هدف گرین برگر و همکاران (۲۰۰۳) در این پژوهش آن بود تا ساختار دو بعدی مقیاس روزنبرگ را بر روی سه فرم A،B و C بررسی کنند.
با توجه به اهمیت کاربرد مقیاس عزت نفس در پژوهش های روان شناختی و ضرورت دسترسی به یک مقیاس کوتاه و در عین حال معتبر، تصمیم گرفته شد تا مقیاس ۱۰ ماده ای روزنبرگ توسط پژوهشگران به فارسی ترجمه شود و ویژگی های روان سنجی آن با سه شکل واژه پردازی در سه نمونة دانشجویی از دانشگاه شهید چمران مورد بررسی قرار گیرد.