خلاصة:
این مقاله در گام نخست با استفاده از روش کتابخانه ای و اسنادی و در نهایت با استفاده از روش پیمایش به بررسی تطبیقی علل گرایش و همچنین نحوه استفاده دانشجویان ایرانی و آمریکایی از شبکه اجتماعی «فیس بوک» می پردازد. مقوله بندی پژوهش های انجام شده نشان می دهد که معتبر ترین آنها درخصوص فیس بوک که جامعه آماری آنها دانشجویان آمریکایی بوده، حول سه محور اصلی؛ نحوه استفاده کاربران از فیس بوک، تاثیر استفاده از آن و سنجش نگرش دانشجویان درباره فیس بوک صورت گرفته که در این میان، ایجاد روابط جدید، حفظ روابط قدیمی، جستجوی اخبار، اطلاعات و سرگرمی مهم ترین دلایل عضویت دانشجویان آمریکایی در فیس بوک شناخته شد. در مرحله دوم بر مبنای مصاحبه با خبرگان، پژوهش های انجام شده و نظریه «استفاده و رضامندی» ، اقدام به نیازسنجی ارتباطی دانشجویان دانشگاه های تهران درخصوص شبکه فیس بوک می شود. مهم ترین نتایج قسمت دوم نشان می دهد که عواملی نظیر: اشتراک اطلاعات و اخبار، آزادی در ارتباط، جریان آزاد اطلاعات در شبکه، توانایی کنترل مخاطب بر اطلاعات شخصی و برابری اصولی در شبکه، در پیوستن دانشجویان به این شبکه نقش اساسی داشته است.
ملخص الجهاز:
"فهرست مقالههای انتخابشده برای استخراج مهمترین انگیزههای استفاده از فیسبوک در آمریکا ردیف نویسنده ابزار و روش تحقیق نمونۀ آماری مهمترین نتایج 4 Christofides (2009) پیمایش ـ پرسشنامه 342 دانشجوی رشتۀ روانشناسی در مقطع کارشناسی در کانادا کاربران میانگین 38 دقیقه در روز را صرف این شبکه میکنند، 297 دوست و تمایل فراوانی به خوداظهاری دارند.
فهرست مقالههای انتخابشده برای استخراج مهمترین انگیزههای استفاده از فیسبوک در آمریکا ردیف نویسنده ابزار و روش تحقیق نمونۀ آماری مهمترین نتایج 10 Kirschner & Karpinski (2010) پیمایش 219 دانشجوی کارشناسی علوم انسانی در آمریکا کاربران اظهار داشتهاند که استفاده از این شبکه به عملکرد تحصیلی آنها کمک کرده است.
مقایسۀ عوامل مشترک و غیرمشترک دربارۀ انگیزههای استفاده از فیسبوک در ایران و آمریکا دانشجویان ایرانی دانشجویان آمریکایی کسب اطلاع حفظ روابط قدیمی آزادی در اطلاعات ایجاد روابط جدید کنترل اطلاعات سرگرمی جریان آزاد اطلاعات افزایش محبوبیت کاربر برابری اصولی گذراندن وقت سرگرمی سرگرمی حفظ روابط قبلی معرفی خود ایجاد روابط جدید آموزش و یادگیری همانطور که در جدول 10 میبینید، کاربران ایرانی در برخی از انگیزههای استفاده از این شبکه با دانشجویان آمریکایی اشتراک دارند.
مقایسۀ تعداد دوستان در میان کاربران ایرانی و آمریکایی ایران آمریکا حداقل میانگین حداکثر حداقل میانگین حداکثر 4 43 130 80 130 300 همچنین دربارۀ میزان استفاده از این شبکه مقایسۀ نتایج نشان داد که اکثر کاربران آمریکایی (80 درصد) کاربران پرمصرف هستند، بهطوری که 80 درصد دانشجویان عضو فیسبوک در این کشور روزانه از این شبکه استفاده میکنند و میانگین مصرف روزانه در این گروه نزدیک به سه ساعت است."