خلاصة:
این مقاله به مطالعه روش های متنی شده بازنمایی ایدئولوژی در کتاب های آموزشی زبان انگلیسی اینترچنج پرداخته و برای یافتن پاسخی برای این پرسش ها که کتاب های زبان انگلیسی اینترچنج، به مثابه صور نمادین، به معنایی که تامپسون به کار می برد، چگونه معنای ایدئولوژیک خود را به نوآموزان زبان انگلیسی انتقال می دهند؟ و اینکه چگونه در این کتاب ها ایدئولوژی و سبک زندگی آمریکایی به شکلی طبیعی و همگانی نشان داده می شود؟ ابتدا هر چهار کتاب زرد، قرمز، آبی و سبز اینترچنج مطالعه شد تا مولفه هایی که به وسیله آنها سبک زندگی بازنمایی شده استخراج شود. سپس الگوی بازنمایی سبک زندگی آمریکایی در این کتاب ها کشف و مشخص شد که این الگوها راهبردهای اصلی این کتاب، جهت انتقال دیدگاه ها و عقاید آمریکایی هستند. برای پیگیری ادعاهای مقاله، روش شناسی مقاله طوری طراحی شد که ابتدا چهار بحث گروهی متمرکز انجام شود تا نحوه برخورد مخاطبان با این کتاب ها مطالعه و واکاوی شود. با تحلیل اظهارنظر زبان آموزان، یافته هایی به دست آمد مبنی بر اینکه اگرچه سبک زندگی و فرهنگ بازنمایی شده در این کتاب ها بیشتر آمریکایی است، اما این خود مخاطبان هستند که به هنگام برخورد با آنچه در این کتاب ها مطرح می شود و اینکه باید از چه سبک آداب و رسوم و عادت های اجتماعی پیروی شود، دست به انتخاب می زنند. یافته های این نوشتار همچنین نشان می دهد که در بسیاری از موارد، زبان آموزان حتی در انتخاب خود به گونه ای دست به یک بریکولاژ فرهنگی می زنند
ملخص الجهاز:
"گرچه بیشترین بحث بوردیو در مورد مدرسه و نظام آموزشی است اما از آنجا که در این مطالعه هدف ما شناخت مکانیسم اثرگذاری آموزش زبان از طریق کتابهای آموزشی و انتقال نوع خاصی از سبک زندگی که در آنها بازنمایی میشود و اینکه آیا اینگونه کتابها در بهوجود آوردن تغییرات فرهنگی مؤثرند؟ از این جهت برای شناخت این مکانیسم از چارچوب نظری بوردیو و مفهوم سبک زندگیاش استفاده کردیم.
موضوعها یا همان پرسشهای بازی که مدنظر داشتیم این بود که بفهمیم در ابتدا دریافت مخاطبان کتابهای اینترچنج از سبک زندگی بازنماییشده در این کتابها چیست؟ مسئلة مهم بعدی این بود که مخاطبان تا چه اندازه شباهت و نزدیکی بین سبک زندگی شخصی خود و سبک زندگی بازنماییشده در این کتابها میبینند؟ و مسئلة سوم این بود که مخاطبان این کتاب، تا چه اندازه این کتابها را در ایجاد تغییرات فرهنگی مؤثر میدانند؟ که البته قبل از آنکه این پرسش را مستقیما مطرح کنیم، پرسشهای زمینهای را مطرح میکردیم: از جمله از آنها پرسیده شد که به نظر شما ما در فرهنگ خودمان چه مراسم یا عادتهایی شبیه به آنچه در کتاب نشان داده شده داریم؟ شما کدام مؤلفه از سبک زندگی بازنماییشده در این کتابها را در زندگی شخصی خودتان دارید؟ تحلیل و مقولهبندی پاسخها از جمعبندی و تحلیل مطالب چهار بحث گروهی، مقولههای سهگانهای که در ادامه میآید بهدست آمد: - افراد از سبک زندگی بازنماییشده در کتابهای اینترچنج دریافت ویژة خود را دارند.
بهنظر میرسد اینگونه مخاطبان معتقد بودند که وقتی مخاطب تشخیص میدهد که اینگونه نکان مثبت یا رفتار یا عادتی که در کتاب نشان داده میشود، نکتة خوبی است، سعی میکند آن را در زندگی و فرهنگ ایرانی خود تلفیق کند و در انتقال آن از یک زمینه به زمینهای دیگر، معنای جدیدی از آن تولید کند که همان بریکولاژی است که در بحث نظری به آن اشاره کردیم."