ملخص الجهاز:
"از 1340 به بعد جلال به توصیف یک روشنفکربومی،که زیر پایش سست نیست و زاده این مرز وبوم است توفیق یافت و از همین زمان بود که دیگرامکان عرضه سهل و راحت نظراتش از او گرفتهشد،گرچه بیشتر از این نیز چندان سهل عرضهنشده بود.
دریافته بود که بیپیوند با اینگروه اجتماعی-فرهنگی وسیع و گسترده کمیتمبارزه لنگ است و رژیم نیز با دودوزهبازی این دورا آنچنان به هم سرگرم میکند که هیچ فریادی ازسوی هیچکدام به گوش ملت نرسد.
جلال آنقدر به عمق فرونمیرودکه صدایش را کسی نشنود،میداند که مسئله بهآن پیچیدگیها نیست که میگویند،و در حقیقتشاید آن تحلیلیهای پیچیده و آن بیانات مغلق مفریاست برای رفتن از دامنه برخورد جسورانه وشجاعانه و حرف نزدن از هیچ،تلاش جلال برایسیاسی کردن فرهنگ یا به تعبیری«پولیتیزهکردن»آن است شاید اگر جلال واژه«غربزدگی»را از دهان آن پیرمرد«زبان بریده به کنجی نشستهصم و بکم»نقاپیده بود،این واژه نیز مانند بقیهابداعات فرهنگی وی به موزه آثار باستانی سپرده&%05713BNDG057G% (به تصویر صفحه مراجعه شود)میشد و به بهانه نبودن مستمع،شوق عرضه آنحاصل نمیگشت،اما جلال اینگونه نبود.
جلال میدانست که فرهنگسازی تنها امکانبرای تغییر دادن است،چه،پیش از آن به حزببازی پرداخته بود و دیده بود که فایدهای نه خود را،نه ملت را و نه کشور را از آن نیست.
اگر قرار بود صحت تاریخی دردی را ازدردهای امروز دوا کند چرا ناتل خانلری و شرکایآکادمیسیناش بجای بیمار،به پزشک بدلنشدند؟مگر نمیدانی که تاریخ برای عبرتگرفتن است و نه برای نقل تمام."