ملخص الجهاز:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) نگاهی اجمالی به وضعیت رشته علوم اقتصادی دردانشگاههای کشور عباس شاکری دانشگاه علامه طباطبائی علوم انسانی تجربی نظیر اقتصاد،جامعهشناسی و روانشناسی به شیوۀ جدید و امروزی آن علومیهستند که با مطالعه و بررسی رفتارهای مشاهدۀ شده فردی و اجتماعی انسانها در قلمرو زندگی مادی وروزمره آنها شکل یافته و توسعه و تکامل پیدا کردهاند.
از قرن هیجده میلادی تا امروز متفکران زیادی با درک شرایط زمانی،مکانی و اجتماعیمختلف،نظرات تکمیلی و بعضا انتقادی خود را یکی پس از دیگری مطرح کردهاند و روز به روز برعمق و گستردگی این موضوع افزودهاند البته تعدد مکاتب و تنوع دیدگاهها در این موضوع خاصنشانۀ سستی بنیانهای مفهومی این علم نیست،بلکه طبیعت سیالگونه شرایط و پایبندی تئوریها وقانونمندیهای اقتصادی به این شرایط،مقتضی بروز و ظهور مکاتب مختلف است و اصولا علومتجربی انسانی چیزی جز همین مکاتب نیست.
لذا ما باید بعد از فراگیری دروس خرد و کلان با دقتمتدولوژی علم اقتصاد و تاریخ تفکرات اقتصادی و شرایط علمی،محیطی و اجتماعی نضج و تکاملاین تفکرات را مورد مطالعه قرار دهیم.
از این گذشته باید مطالعۀ خود را به قلمرو سایر علوم انسانی و علوم اجتماعی نیز گسترش دهیم؛زیرا تحولات و پیشرفتهایاقتصادی در بطن چارچوب کلیتر تحولات اجتماعی صورت میپذیرد و حداقل بررسی اجمالیدیدگاه متفکران سایر علوم اجتماعی نسبت به موضوعات اقتصادی-اجتماعی ضروری و لازم است.
البته به هیچ وجه هدف این نیست که استعداد دانشجویان رشته علوم انسانی را دستکمبگیریم،ولی وقتی دانشجویی چهار سال در دبیرستان ریاضی خوانده و دانشجویی اصلا ریاضینخوانده است و آمار ریاضی هم یک وسیله ضروری ولی صرفا مقدماتی محسوب میشود طبیعتااعمال برنامهریزی درسی واحد و مشترک در مورد آنها کار صحیحی نخواهد بود."