ملخص الجهاز:
"پیش از اینکه فراتر رفته نقد بارنز بهتبیینهای غیرمتقارن را مورد ارزیابی قراردهیم،شاید شایسته باشد که در این مرحلهتحلیل علی-اجتماعی را که نسبت به عقاید ودعاوی معرفتی کاذب و غیرمعقول صورتمیگیرد و گفته میشود این تحلیلها رایج ومتداول هستند مورد تأمل قرار دهیم.
پیش از اینکه فراتر رفته نقد بارنز بهتبیینهای غیرمتقارن را مورد ارزیابی قراردهیم،شاید شایسته باشد که در این مرحلهتحلیل علی-اجتماعی را که نسبت به عقاید ودعاوی معرفتی کاذب و غیرمعقول صورتمیگیرد و گفته میشود این تحلیلها رایج ومتداول هستند مورد تأمل قرار دهیم.
رویکرد علیتاجتماعی-اینکه بین ساختار اجتماعی بمنزلۀعلت اساسی،و عقاید اخذ شده یا حفظ شدهربطی علی وجود دارد-فقط در صورتی ازاین معضل عقیمکننده نجات خواهد یافت کهبتواند تبیینی معقول برای تغییر و یا ظهورعقاید و دعاوی معرفتی جدید ارائه نماید.
نکته یا برهان دومی که بارنز بهطورمقنعی اقامه میکند این است که حتی اگرآزمونهای علمی واجد توانایی سحرآمیزتمییز و اثبات صدق و معقولیت دعاویمعرفتی باشند و یا بالعکس اگر بتوانند عدممعقولیت و کذب عقاید را آشکار کنند باز همهیچ دلیل مجابکنندهای وجود ندارد کهچرا تبیین علی عقاید صادق و معقولغیرضروری و یا ناصواب است.
نکته یا برهان دومی که بارنز بهطورمقنعی اقامه میکند این است که حتی اگرآزمونهای علمی واجد توانایی سحرآمیزتمییز و اثبات صدق و معقولیت دعاویمعرفتی باشند و یا بالعکس اگر بتوانند عدممعقولیت و کذب عقاید را آشکار کنند باز همهیچ دلیل مجابکنندهای وجود ندارد کهچرا تبیین علی عقاید صادق و معقولغیرضروری و یا ناصواب است."