ملخص الجهاز:
"با توسل به مثالهایی در این زمینهسعی در روشن ساختن این امر خواهمداشت:برای حرکات کوهزایی که درجغرافیای طبیعی مطرح و مطالعه میشود چهبرنامهریزیهایی میتوان نمود؟قبل از وقوعزلزله برنامهریزیهای ما برای پیشگیری از آنچه خواهد بود؟جایگاه جغرافیای نظر وآن فرضیهها و تئوریهایی که تا بحال درزمینههای مختلف جغرافیایی مطرح شدهاست در رابطه با برنامهریزی در کجاست؟واقعیت امر این است که برخی از تئوریها رادر شرایط زمانی و مکانی مناسب میتوانپیاده نموده و برای آنها برنامهریزی کرد ولیبرخی دیگر قابلیت اجرایی و برنامهریزیندارند و اگر هم داشته باشند غیر مفیدند ولیدر هرحال جای بررسی آنها در جغرافیاست.
در رابطه با اعتقاد آقای دکتر شکوییمبنی بر حل مشکل بیکاری دانشجویانجغرافیا از طریق ایجاد دانشکدهای با عنوانپیشنهاد شده،ذیلا از یک مثال عادی وروزمره که اکثرا شاهد و ناظر بر نظایر آنبودهایم استفاده میکنم با این امید که واقعیتامر حتی برای خوانندگان غیرجغرافیدان نیزروشن گردد:اگر ما صاحب مقداری سیبشمیرانی باشیم و در وضعیتی قرار بگیریم که با قرار دادن جغرافیا در رابطه بابرنامهریزی بدون تردید بهتحدید حدود و قلمرو این علمپرداختهایم.
حال اگر در یک یا دو نقطۀ بخصوص درکشورمان عنوان جغرافیا را به جغرافیا وبرنامهریزی تغییر دادیم زیاد مهم نیست زیرامیتوانیم عنوان کنیم که در دانشگاههایمعینی مثلا عنوان درجۀ کارشناسی ارشد ماجغرافیا و برنامهریزی است،چنانکه آقایدکتر شکویی فرمودند که این برنامه در تبریزبا موفقیت اجرا شده است.
ناگزیر باید بیش از پیش روی محصولمان کارکنیم و به اعتقاد بنده اگر چنین کنیم محصولما با استقبال بسیار بیشتری مواجه خواهد شدالبته مشروط بر اینکه دیگر نقاط ضعفمندرج در«علل واقعی عدم موفقیتدانشجویان جغرافیا در کاریابی»مرتفع گرددکه این نیز مستلزم بذل توجه دولتمردان و &%11114BNDG111G% پیگیریهای ماست."