ملخص الجهاز:
"ب-اهداف و اصول سازمان جهانی بازرگانی: اهداف اصلی سازمان جهانی بازرگانی همان هدفهای مندرج در موافقتنامهء عمومی تعرفه و تجارت(گات)است: 1-بالا بردن سطح زندگی 2-تأمین اشتغال کامل در کشورهای عضو 3-گسترش تولید و تجارت 4-بهرهوری بهینه از منابع جهانی 5-دستیابی به توسعهء پایدار با توجه به بهرهبرداری بهینه از منابع جهانی 6-حفظ محیط زیست بهگونهای که با سطوح گوناگون توسعهء اقتصادی جوامع سازگاری داشته باشد 7-افزایش سهم کشورهای درحال توسعه و کمتر توسعه یافته از رشد بازرگانی بین المللی در راستای این اهداف،سازمان جهانی بازرگانی به مدیریت و تسهیل عملیات اجرایی و توسعهء اهداف موافقتنامهء سازمان و فراهم کردن چارچوب لازم برای اجرای موافقتنامههای تجاری چندجانبه میپردازد.
تنها استثنا بر این اصل شرایط همگرایی اقتصادی همانند اتحادیههای گمرکی میان چند کشور است: 2-بهرهگیری از محدودیتهای کمی در بازرگانی همچون سهمیهبندی و صدور پروانهء واردات ممنوع و پشتیبانی از صنایع داخلی تنها با وضع تعرفههای گمرکی شفاف امکانپذیر است؛ 3-کاهش تدریجی و تثبیت تعرفههای گمرکی و از میان برداشتن موانع تجاری غیر تعرفهای،مگر در زمینهء فرآوردههای کشاورزی کشورهایی که با مشکلاتی در پرداختها روبهرو هستند؛ 4-برقراری نظام تعرفههای ترجیحی با هدف اعطای امتیازات تجاری به برخی از فرآوردههای کشورهای درحال توسعه،به منظور سادهسازی رقابت محصولات این کشورها با تولیدات کشورهای صنعتی؛ 5-هرگونه رفتار کشورهای عضو که شکل فروش زیر قیمت تمام شده( dunping )به خود گیرد،ممنوع است؛ 6-هرگونه رفتار با کالای وارداتی که متفاوت با رفتار با کالاهای ساخت داخل باشد از سوی کشورهای عضو ممنوع است؛ 7-مشورت در زمینهء سیاستهای بازرگانی با دیگر اعضا و حلوفصل اختلافات برخاسته از روابط تجاری از راه مذاکره."