خلاصة:
پیامک خبری پدیدهای نوظهور در عرصة اطلاعرسانی بهشمار میرود. این پدیده که در طیفی وسیع در سازمانهای رسانهای و عمومی در کشور بهکار گرفته شده، دارای مسائل عمدهای است که وجهی از آن، مربوط به فرآیندهای انتشار اطلاعات و بخشی دیگر به پیامدهای آن در سطح جامعه مربوط می شود. این مقالة حاضر میکوشد با مروری بر تاریخچة این فناوری در جهان و ایران و شناسایی فهرستی از مسائل عمده، راهکار و سیاستهایی کاربردی بر رفع آنها را پیشنهاد کند. بخش عمدة این مباحث، مرتبط با سازوکارهای ارسال پیامک از سوی یک واحد رسانهای است.
SMS news is considered a new phenomenon in the sphere of the flow of information. This phenomenon، which is broadly used media and public organizations in our country، has serious problems، some of which are related to the processes of the flow of information and some are related to its effects on society. The present paper tries to provide practical mechanisms for solving these problems by reviewing the history of this technology in the world and in Iran and making a list of the main problems. The major part of these discussions is related to the mechanisms used by the media unit which sends SMS.
ملخص الجهاز:
"شناسایی عوامل زمینهای بروز بحران، استفاده از ابزارهای کنترلی وزارت اطلاعات و دیگر نهادهای امنیتی مسئول، شرکت مخابرات مدیریت ارشد رسانه، مدیر اجرایی مربوطه رهیافت نهادی، رهیافت بازی موردپژوهی مدلسازی مقایسهای نامشخص بودن اولویت راهاندازی پیامک خبری برای رسانهها تأمین برنامه-بودجهای مناسب تأسیس واحد مربوط ارزیابی تجارب پیشینی --- مدیریت ارشد رسانه رهیافت انتخاب عقلایی نیازسنجی خودارزیابی نامشخص بودن اولویت حوزة موضوعی عمل پیامک خبری تدوین سیاستهای بالادستی در هر رسانه و تعیین تکلیف حوزة عملکردی --- مدیریت ارشد رسانه واحد مربوط مدیریت پروژه رهیافت انتخاب عقلایی نقد و ارزیابی خبرگان داشتن تصاویر واژگونه از اثربخشی یا اعتبار پیامک بالابردن سواد رسانهای، اطلاعرسانی دربارة مصادیق صدق و کذب، مجازات تخلفات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تقریبا تمام نهادهای حاکمیتی مدیریت ارشد رسانه رهیافت فرایندی، رهیافت تدریجی پیمایش فقدان آییننامههای اجرایی انتشار پیامک در رسانه و بروز نوعی هرج و مرج تنظیم اسناد مورد نیاز برگزاری دورههای آموزشی --- مدیریت ارشد رسانه واحد مربوط مدیریت پروژه، رهیافت گروه نقد و ارزیابی نخبگان اشکالات شرعی بهکارگیری پیامک خبری دریافت استفتائات شرعی مورد نیاز مراجع تقلید حوزههای علمیه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیریت ارشد رسانه واحد مربوط، خبرنگاران رهیافت نخبگان، رهیافت فرایندی نقد و ارزیابی نخبگان نبود قوانین حقوقی بهروز و مناسب تنظیم اسناد حقوقی مورد نیاز و اصلاح قانون مطبوعات مجلس شورای اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیریت ارشد رسانه واحد مربوط، خبرنگاران رهیافت نهادی نقد و ارزیابی نخبگان تعدد منابع تصمیمگیری در حوزة پیامک اعتمادسازی بالادستی، تأسیس شورای هماهنگی فضای مجازی مجلس شورای اسلامی، دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قوة قضاییه مدیریت ارشد رسانه رهیافت نهادی، رهیافت انتخاب عقلایی ارزیابی ذینفعان جدول مسائل بنیادی مسئله راهبرد/ راهحل نهاد رسمی مرتبط بخش مرتبط در رسانه الگوی اجرایی روش ارزیابی هزینة بهکارگیری پیامک باید از سوی منبع یا کاربر تأمین شود کاهش هزینههای دریافت پیامک در امور اطلاعرسانی مخابرات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شرکتهای خدماتدهنده مدیریت مالی رسانه بودجهریزی عملیاتی انعقاد تفاهمنامه تحلیل هزینه بروز فاصلة ارتباطی در فهم متن پیامک به سبب محدودیت کلمات افزایش سواد رسانهای صدا و سیمای جمهوری اسلامی واحد مربوط رهیافت انتخاب عقلایی ارزیابی نخبگان زبان پیامک خبری تنظیم آییننامههای نگارش مجازی فرهنگستان زبان و ادب فارسی واحد مربوط خبرنگار رهیافت گروه، رهیافت تدریجی ارزیابی نخبگان فقدان تجربه مضبوط و اتخاذ شیوههای نادرست در رسانههای مختلف تدوین شیوهنامههای مرتبط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واحد مربوط رهیافت گروه، رهیافت تدریجی ارزیابی نخبگان فقدان نظام تحلیل محتوا و ارزشیابی پیامکها ایجاد نرمافزارهای تحلیل محتوا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شرکت مخابرات خبرنگار رهیافت تدریجی مطالعات مقایسهای آشفتگی روانی برای کاربر دریافتکنندة پیامک امکان پذیرش یا رد دریافت پیامک --- واحد مربوط رهیافت بازی نیازسنجی مسائل کاربردی ملاحظات مربوط به اجرا پیامکها ویژگیهای دارند که نوع ارتباطات میانفردی را گسترش داده و رسانة پیامک خبری را در چشمانداز یک رسانة ارتباط جمعی قرار داده است."