خلاصة:
هر جامعهای نیازمند آن است تا میزان پیشرفت و دستاورد برنامههای اجتماعیاش به گونة مستمر بررسی و کاوش شود. این کار با ارزشیابی امکانپذیر است که یکی از عناصر مهم هر الگوی برنامهریزی مناسب را تشکیل میدهد. یکی از مهمترین پرسشهای مطرح در باب ارزشیابی این است که یک برنامه چقدر به اهدافش رسیده یا کامیاب بوده است. پاسخ به این پرسش با ارزشیابی اثربخشی داده میشود. البته ارزشیابی اثربخشی برنامههای اجتماعی با چالشهایی روبهروست.
در مقالة حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی میکوشیم تا ضمن معرفی این چالشها، راهکارهای انجام آن را تبیین کنیم. درمجموع شناخت مفهومی اثربخشی و چگونگی سنجش و تعیین معیارهای درخور برای آن در برنامههای اجتماعی، از مهمترین چالشها بهشمار میآیند و بهترین راهکار در ارزشیابی اثربخشی این قبیل برنامهها، سنجش تاثیرات اجتماعی آنها در محیط پیرامون است.
ملخص الجهاز:
"اگر این تعریف را بپذیریم که ارزشیابی، فرایند ارزیابی طرحریزیشده و ادامهداری است که لازمة هر تصمیم یا انتخاب مهم در برنامهریزی، طراحی و اجرای برنامه و یا تشخیص و ارزیابی نتایج و تأثیرات برنامه است، 380 میتوان نتیجه گرفت که ارزشیابی دو عملکرد متفاوت دارد: نخست اینکه ارزشیابی میتواند موجب امکانپذیر شدن تغییرات مورد نیاز در طرح یک برنامة در حال اجرا یا طرحریزی مراحل جدید شود؛ دوم اینکه ارزشیابی میتواند به یادگیری درسهای کلی دربارة طراحی و اجرای برنامهها بینجامد که در طراحی برنامههای آتی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
T, "Content-responsive program evaluation: An integrated preservice example", Paper presented at the Annual Meeting of the Association for Mathematics Teacher Education, February 10-12, 2000, NC, Charlotte.
Dorward A, "The classification and organization of monitoring and evaluation activities in agricultural development projects", Agricultural Administration & Extension, vol 30, 1988, p163-175.
R, "Opportunity-threat, development, and adaptation: Toward a comprehensive framework for social impact assessment", Rural Sociology, vol 57, 1992, p.
H, "An Approach to Evaluating Relative Effectiveness in Non-Profit Institutions", Paper presented at: American Accounting Association Governmental and Nonprofit Section Midyear Conference, Feb 21-26, 2006, Miami, Philadelphia.
H, Evaluation Research: Methods of Assessing Program Effectiveness, New Jersey, Prentice-Hall, 1972.
Weiss, Evaluation Research: Methods of Assessing Program Effectiveness, p.
T. Owens, "Content-responsive program evaluation: An integrated preservice example", Presented at Annual Meeting of the Association for Mathematics Teacher Education, p.
H. "An Approach to Evaluating Relative Effectiveness in Non-Profit Institutions", Presented at: American Accounting Association Governmental and Nonprofit Section Midyear Conference, P.
R. Freudenburg, "Opportunity-threat, development, and adaptation: Toward a comprehensive framework for social impact assessment", Rural Sociology, vol 57, p.
Hyman, "Monitoring and evaluation of forestry projects for local community development", Agricultural Administration, vol."