خلاصة:
بزرگترین دارایی یک بنگاه اقتصادی، نیروی انسانی آن می باشـد. عـلاوه بـر تخصص و مهارتها، تصورات و نگرشهای کارکنان به شغل شان نیز در کـارایی و اثربخشی سازمان اثرگذار است . یکی از نگرشهای تـاثیر گـذار بـر سـازمان و حتی جامعه ، رضایت یا خشنودی شغلی است . رضایت شغلی نگرشی است کـه چگونگی احساس افراد را نسبت به شغل شان نشان می دهـد. وضـعیت زنـان بـه عنوان بخشی از نیروی کار به دلیل وظایف خانه داری و همسرداری، بـا شـرایط کاری مردان متفاوت است . مسئله اصلی پژوهش حاضر، بررسی میـزان رضـایت شغلی » رضایت دارند. تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که مدلی مرکب از پنج متغیر، به ترتیب اهمیت ، شیوهی سرپرستی ، ماهیـت کـار، همکـاران شـغلی ، حقوق و دستمزد و نگرش اعضای خانواده به اشتغال زن، ٦٣ درصد از واریـانس رضایت شغلی زنان کارگر را تبیین مـی نمایـد. چـرخش وظـایف ، سـهیم کـردن کارگران در تصمیم سازی، افزایش حقوق و مزایا، آموزش ضمن کار سرپرستان و مدیران واحدها، انجام فعالیت های تفریحی دسته جمعی کارگران، عدم دخالت غیر ضروری در کار کارگران، تشویق و تحسین کارگران فعال ، افـزایش ایمنـی محـل کار، پرداخت کمکهای غیر نقدی و تغیر نگرش خانواده نسبت به اشـتغال زن از طریق مدارس و رسانه های جمعی ، از جمله پیشنهادات پژوهش حاضر است .
ملخص الجهاز:
"به عبارت دیگر این سؤالات مطرح شد که عوامل مذکور چه ارتباطی با میزان رضایت شغلی زنان کارگر مورد مطالعه دارند و کدام بعد از ابعاد مختلف شغل موجبات رضـایت یـا عدم رضایت آنان را فراهم کرده است ؟ ابزار تحقیق ، «شـاخص توصـیف شـغل » (JDI) می باشد که روایی و پایایی آن در تحقیقات متعدد داخلـی و خـارجی و از جمله پژوهش حاضر مورد تأیید قرار گرفته است .
دربارهی ویژگی های شغل ، چهار زیرمقیـاس یـا متغیـر یعنـی ماهیـت شـغل ، شیوهی سرپرستی ، همکاران شغلی و حقوق و دستمزد، مورد مطالعه قرار گرفتنـد و از لحاظ عوامل شخصی و خانوادگی ، متغیرهایی از قبیل سن ، میزان تحصیلات، وضعیت تأهل ، سابقه ی کار، وضعیت استخدام، تعـداد فرزنـدان، حجـم وظـایف خانه داری و نگرش اعضای خانواده به اشتغال زن و...
بر اساس متغیرهای مذکور، رابطه یا عدم رابطه ی هـر یـک از آنها با خشنودی شغلی زنان کارگر مورد مطالعه مورد پرسش قرار گرفت و بـدین ترتیب سؤالات پژوهشی تدوین شد: ـ چند درصد زنان کارگر مورد مطالعه از شغل خـود بـه طـور کلـی ، خـشنود هستند؟ آیا ارتباط معناداری بین ابعاد چهارگانـه شـغل بـا رضـایت شـغلی زنـان کارگر وجود دارد؟ آیا تفاوت معناداری بین رضایت شغلی زنان کارگر و هر یک از عوامل شخصی (سن ، سابقه ی کـار، سـواد و...
از سوی دیگر از آنجا که طبـق یافتـه هـای تحقیـق ، نگـرش زنـان کـارگر بـه محترمانه یا غیر محترمانه ، خوشایند یا ناخوشایند و ارزشمند یا بـی ارزش بـودن شغل شان بر میزان رضایت شغلی آنان مـؤثر اسـت ، پیـشنهاد مـی شـود از طریـق تبلیغات در رسانه ها و فعالیت های فرهنگی در محیط کـار، نگـرش آنـان تعـدیل یابد."