خلاصة:
توسعه بنگاه های کوچک و متوسط، یکی از سیاست های مهمی است که در دهه اخیر مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است. این بنگاه ها با داشتن مزیت هایی چون بهره وری و توان نوآوری بالا، منسجم بودن از نظر ساختار و مدیریت، انعطاف با تغییرات و نیازهای بازار، عدم وجود پیچیدگی های مدیریتی و کمک به توازن درآمد، می-توانند نقش موثری در توسعه اشتغال و کارآفرینی ایفا نمایند. سازگاری و تطابق شرایط اقتصاد ایران با کسب و کارهای کوچک و متوسط، ضرورت ارائه راهبردها و سیاست های کلان توسعه بنگاه های کوچک و متوسط و راهکارهای عملیاتی متناسب را همگام با تغییرات اقتصاد جهانی بیش از پیش کرده است. از این رو در این مقاله ضمن بررسی جایگاه بنگاه های کوچک و متوسط در اقتصاد و بویژه در ایران و مروری بر آمار و عملکرد این بنگاه ها در کشور، به ارائه راهبردهای توسعه بنگاه های کوچک و متوسط پرداخته ایم و در نهایت به ارائه پیشنهادات و راهکارهای تکمیلی در ابعاد سازمانی، بسترسازی، عوامل پیرامونی، توجه به سرمایه های انسانی و مهارت های لازم کسب و کار و فراهم نمودن رشد و توسعه بنگاه های کوچک و متوسط پرداخته ایم.
ملخص الجهاز:
در ادبیات تحقیق مربوط به این حوزه ، سه جنبه از مسئله مورد توجه قرار گرفته است (پلیتنر١٣:١٩٩٣،١): • تغییرات ساختاری در اقتصاد موجب افزایش اهمیت بخش خدمات شـده اسـت کـه بـه موازات آن نقش بنگاه های کوچک نیز گسترش یافته اند؛ • بخش های مختلفی در اقتصاد وجود دارند که امکان سوددهی بیشتر بنگاه های کوچک را نسبت به بنگاه های بزرگ فراهم می نمایند؛ • بسیاری از نیازهای انسان ها(نیازهای ارتباطاتی و محیط کاری مطلوب و ...
راهبردهای توسعه بنگاه های کوچک و متوسط در سطح بعدی مربوط بـه سیاسـتگذاری در حـوزه بنگـاه هـای کوچـک و متوسـط ، «اسـتراتژی و برنامه های عملیاتی مختص به بنگاه های کوچک و متوسط » مطرح می باشد که می توان موارد زیـر را به عنوان راهبردهای اساسی توسعه بنگاه های کوچک و متوسط بیان نمود: راهبرد اول : آموزش و تعلیم کارآفرینی ؛ شامل برنامه های یادگیری و تربیت کـارآفرین ، خـدمات مشاوره ای به بنگاه های کوچک و متوسط و زیرساخت های فناوری اطلاعات برای آموزش از راه دور؛ راهبرد دوم : توسعه سریع و ارزان فرآیند شروع کسب و کار؛ شامل تضمین مبادلات بین بنگـاه هـا و نهادهای دولتی از یک سازمان متمرکز(کاهش روندهای اجرایی و اداری شروع فعالیت و تغییر آن )؛ راهبرد سوم : تصویب قوانین و مقررات کارآمد؛ شامل ساده سازی قوانین مرتبط با کـسب و کـار، توسعه بانک اطلاعات آماری بنگاه هـای کوچـک و متوسـط بـرای تـسهیل رونـد تـصمیم گیـری ؛ افزایش امنیت کسب و کار راهبرد چهارم : تعلیم به بکارگیری پرسنل صـلاحیت دار؛ از طریـق توسـعه مراکـز نیـروی انـسانی شایسته (تأسیس نهادهای ملی استانداردهای حرفه ای ، سیستم گواهی نامه های حرفه ای و شغلی ) راهبرد پنجم : گسترش دسترسی آنلاین و توسعه مبادلات اینترنتی راهبرد ششم : گشایش بازارهـای جدیـد؛ شـامل توسـعه سیاسـت هـای افـزایش قـدرت رقابـت در بازارهای بین المللی ، فعال سازی شرکت های تجارت خارجی در بخش های مختلـف و حمایـت از نام های تجاری ملی و منطقه ای .