خلاصة:
یکی از مهم ترین مشکلات زیست محیطی شهر تهران، آلودگی هوای ناشی از ترددهای روزانه و ترافیک است. وضـعیت آلودگی هـوای تهران با توجه به تردد بیش از دو میلیون وسـیله نقلیه در روز به صورت بحرانی قلمداد می شود و این در حالی است که تهران در مقایسه با سایر شهر های آلوده جهان بین مقام های اول تا دوم در نوسان است. از این رو مطالعه دقیق وضعیت موجود ترافیک شهری و برآورد میزان پیمایش های روزانه انجام شده به جهت پیشگیری از آلودگی هوا و اوج فرسایی ضروری است. این مطالعات باید به گونه ای همراه و همگام با رشد جمعیت و تقاضای سفر انجام پذیرد و بر همین اساس مسوولان و تصمیم گیرند گان بتوانند ابزارهای کنترلی را اعمال کنند. در این مقاله سعی شده با استفاده از میزان سفر های شغلی روزانه انجام شده شهروندان تهرانی، میزان پیمایش انجام شده و تناژ آلودگی هوای موجود شهر تهران، بررسی کاملی از میزان تناژ انواع آلاینده های هوا بر اساس پیمایش های شغلی برآورد شده صورت گیرد و پیشنهادهای لازم جهت کاهش بار آلودگی هوا در بیست وچهار ساعت ارائه شود. در این تحقیق همچنین سعی شده است با استفاده از مدل دینامیک و با استفاده از روش رگرسیون چندگانه میزان همبستگی بین پارامترهای موثر بر ایجاد بار آلودگی هوا و به تفکیک برای هر نوع آلاینده مشخص شود.
ملخص الجهاز:
"با گذر از مطالعات جامع کوتاه مدت حمل ونقل و ترافیک تهران و برنامه ریزی های انجام شـده برای سال ١٣٨٠، پیش بینی می شد که تهران بنا بر وضعیت رشد جمعیت و اشتغال و بـرآورد تقاضای سفر تا پایان سال ١٣٨٠ از نظر شبکه معابر در مطلوبیت نسبی قـرار خواهـد گرفـت [١] در صورتی که وضعیت فعلی ترافیک و آلودگی هوای منتج نشان می دهد کـه همـراه بـا بهبود وضعیت شبکه معابر و انجام پروژه های ساخت اتوبـان و بزرگـراه درون شـهری کـه بـا صرف هزینه های هنگفت همراه است ، رشد جمعیت ، توسـعه شهرنـشینی و بـالارفتن تـراکم مسکونی در نواحی مختلف شهر تهران و همچنین افزایش تعداد خودرو بیش از برآورد انجـام شده ، بوده و استفاده از سیستم و شبکه حمل ونقل ، متناسب با تقاضای موجود طراحـی نـشده است که این موضوع موجبات نگرانی عمده مسوولان شهری و تـصمیم گیرنـدگان را فـراهم ساخته است .
- آلاینده CO ٥٢٠٩ تن - آلاینده THC ٤٧٧تن - آلاینده NMVOC ٤٣٩ تن - آلاینده NO٢ ٢٨٢ تن - آلاینده PM١٠ ٥٦ تن - آلاینده CH٤ ٣٣ تن - آلاینده SO٢ ٢٠ تن به جهت برآورد سهم ناشی از سفرهای شغلی بر ایجاد آلودگی هوا، آنالیز وضع موجـود بـرای هر آلاینده و هر دسته از گروه های شغلی انجام شد و از آنجایی که سهم ناشی از گـروه هـای شغلی کارمند و آزاد در ایجاد آلودگی صبحگاهی و شامگاهی بالاتر از بقیه گـروه هـا بـود بـه همین جهت این موارد بررسی و سهم هر دسته از سفرها به صورت ساعتی و در طـول یـک شبانه روز در میزان آلودگی برآورد شد که نمودار چهار برآورد میزان آلـودگی هـوای ناشـی از پیمایش های انجام شده توسط گروه شغلی کارمنـد بـه عنـوان مـوثرترین گـروه ایجادکننـده آلودگی هوای شهر تهران در یک شبانه روز سال ١٣٨٠ را به صورت نمونه نشان می دهد."