خلاصة:
بهره گیری از تلفن همراه در بین اقشار مختلف کشور روز به روز در حال افزایش است. آمار های کنونی مشترکین تلفن همراه در شهرهای بزرگ کشور، بیانگر دستیابی حداقل سی تا سی و پنج درصد شهروندان به این وسیله ارتباطی است. شکی نیست جامعه رانندگان نیز از این موهبت بی بهره نبوده و به تبع آن بخش قابل توجهی از تماس های تلفنی آنها در هنگام رانندگی صورت می گیرد. بر اساس تصورات اولیه که گمان می رفت استفاده از تجهیزات جانبی و بی سیم نظیر سیستم های پخش و گوشی در داخل ماشین (Hands-free) مانع بروز تصادفات زیان بار می شود، روند افزایشی تعداد تصادفات ناشی از به کارگیری تلفن همراه در حین رانندگی، خلاف این امر را نشان داده است. نتایج نگران کننده تلفات ناشی از به کارگیری تلفن همراه در حین رانندگی تعداد بی شماری از کشورها را بر آن داشته است تا ضمن غیر قانونی شمردن استفاده از تلفن همراه در زمان رانندگی، اقدامات باز دارنده ای را در برنامه های خود قرار دهند. در مقاله حاضر ضمن مرور مطالعات آماری انجام یافته و مقررات وضع شده توسط کشورهای مختلف در زمینه تلفن همراه به تاثیر این وسیله ارتباطی در رفتارهای رانندگان پرداخته می شود. تاثیر مستقیم به کارگیری تلفن همراه بر کاهش ایمنی و افزایش تصادفات ناشی از افزایش زمان عکس العمل لازم برای توقف وسیله نقلیه از جمله موارد بحث شده در این مقاله است. بدیهی است نتایج به دست آمده از تجربیات سایر کشورها که در این مقاله بیان می شوند در تصمیم گیری مسوولان امر ترافیک موثر بوده و زمینه های فرهنگ سازی و اعمال مقررات مناسبی را فراهم خواهند آورد.
ملخص الجهاز:
"تحلیل متا مطالعات صورت گرفته توسـط دانـشگاه ایلـی نـویز و موسـسه اتـومبیلرانی کانـادا بـه روش تحلیلی متا، نشان داده که انحراف معیار به دست آمده در هر دو حالت استفاده بـا گوشـی و بدون گوشی تلفن همراه در زمان رانندگی تقریبا پنجاه درصد بیشتر از حالت عادی راننـدگی است [٧و٨].
حالت هندزفری و استفاده از تجهیزات جانبی تلفن همراه (Hands free) تحقیقات انجام شده در دانشگاه ناتینگهام انگلستان حاکی از خطرآفـرین بـودن صـحبت بـا گوشی های موبایل در حین رانندگی بوده است [١٦].
نمونه های بارز نقش استفاده از تلفن همراه همانگونه که پیشتر هم انتظار می رفـت از بـین رخـدادهـای نـاگوار ناشـی از بـه کـارگیری تلفن همراه در حین رانندگی دو موضوع از اهمیت ویژه ای برخـوردار بـوده و توجـه محققـان زیادی را به خود معطوف کرده است ؛ موضوع اول اینکه آیـا ایـن اقـدام در انحـراف حـواس راننده (موسوم به حواس پرتی ) مؤثر است ؟ و دوم اینکه استفاده از تلفن همراه تا چـه حـد بـه وقوع تصادف منجر می شود؟ در زیر به برخی از نتایج منتشر شده در خصوص موارد یاد شده اشاره می شود.
- در اینکه آیا استفاده از تلفن های همراه در حین راننـدگی حتمـا بـه بـروز تـصادف منجـر می شود یا نه همچنان اطلاعات کافی در اختیار نبوده و تحقیقات ادامه دارد ولی وجود ارتباط بین این دو قطعی و مسلم شده است .
7- Strayer, David, Drews, Frank , Crouch, Dennis.
Effects of cellular telephones on driving behaviour and crash risk: Results of meta-analysis: CAA foundation for traffic safety;2004.
A. Driven to distraction: Dual-task studies of simulated driving and conversing on a cellular telephone.
Longer term effects of new york state’s law on drivers’ hand-held cell phone use: Injury Prevention 10: 11- 15;2004 25- Abdel-Aty, M."