خلاصة:
وجود مشکلات فراوان بهداشت شغلی و مواجهه با آلاینده های شیمیایی شناخته شده در رابطه با کار در کلان شهرهایی همچون تهران با اقلیم و شرایط جوی منحصر به فرد خود بر کسی پوشیده نیست. در راستای شناسایی یکی از آن مواجهات شغلی، در این تحقیق برای اولین بار غلظت الیاف آزبست (پنبه نسوز) در هوای تنفسی پلیس راهنمایی و رانندگی مستقر در میادین شهر تهران اندازه گیری شده است. نمونه برداری های فردی از منطقه تنفسی 42 پلیس مستقر در میادین و خیابان ها با استفاده از فیلتر غشایی و شمارش الیاف به وسیله میکروسکپ نوری با کنتراست فازی بر اساس ملاک طول به قطر کوچکتر از 3:1 انجام گرفتند. ضمنا برای شناسایی نوع الیاف نمونه برداری شده از میکروسکپ الکترونی روبشی نیز استفاده گردید. نتایج به دست آمده برحسب شمار لیف در میلی لیتر هوای نمونه برداری شده در محل های استقرار پلیس، نشان می دهد که غلظت الیاف آزبست در محل های مختلف پراکنده بوده و بیشترین و کمترین غلظت آزبست به ترتیب متعلق به بلوار کشاورز (027/0 فیبر در میلی لیتر) و میدان توحید (002/0 فیبر در میلی لیتر) بوده است. مقایسه پراکنندگی غلظت الیاف آزبست در مناطق مختلف تهران نیز نشان می دهد که مواجهه شغلی پلیس به آزبست در مرکز تهران (019/0 فیبر در میلی لیتر) از بیشترین و در شرق تهران (011/0 فیبر در میلی لیتر) از کمترین مقدار برخوردار بوده اند. مقایسه غلظت الیاف آزبست در دو فصل سرد سال درتهران هم نشان داد که مواجهه شغلی پلیس به آزبست در فصل زمستان (018/0 فیبر در میلی لیتر) بیشتر از فصل پاییز است. در نتیجه گیری کلی می توان چنین بیان نمود که نوع آلودگی لیفی هوای تنفسی پلیس به ترتیب 60 درصد متعلق به آزبست نوع کریزوتایل و 20 درصد مربوط به آکتینولیت است. ضمنا شواهد نشان از این واقعیت دارد که مواجهه شغلی پلیس چیزی در حدود 4 برابر غلظت اندازه گیری شده در هوای عمومی تهران است.
ملخص الجهاز:
"نتایج بررسی کیفی الیاف نمونهبرداری شده بامیکروسکپ الکترونی روبشی در این تحقیق برایاولین بار نشان داد که مواجهه شغلیپلیس با الیاف آزبست نه تنها مربوط به کریزوتایل یا آزبست سفید بوده بلکه نوع دیگریاز الیاف آزبست با نام آکتینولیت(20 درصد)که از خانواده آمفیبولها است نیز درهوای تنفسی پلیس راهنمایی و رانندگی مستقر در برخی از ایستگاهها وجود دارد(شکل یک و دو).
اما از آنجائی که استاندارد فوق برای مواجهه شغلی با آزبست در داخلمحیط کار مانند صنایع تولید لنت ترمز و غیره توصیه شده است،لذا در این جا ماپیشنهاد میکنیم که نتایج این تحقیق با میانگین غلظت الیاف آزبست در هوای عمومیتهران(3-10*3/4 فیبر در میلی لیتر)که از سوی همین محقق برای اولین بار درهوای عمومی تهران ارائه شده است مقایسه گردد[1].
نتایج بررسی کیفی لیفهای نمونهبرداری شده با میکروسکپالکترونی روبشی(شکل دو)نیز نشان از این واقعیت دارد که در هوای تنفسی شاغلانیهمچون پلیس راهنمایی و رانندگی در تهران به غیر از لیفهای آزبست کریزوتایل1(1)- elitosyrhC (آزبست سفید)نوع دیگری از آزبست به نام آکتینولیت1نیز دیده میشود.
سوما،با توجه به میانگین هندسی غلظت الیاف آزبست در هوای تنفسی پلیسراهنمایی و رانندگی مستقر در مناطق مختلف تهران و مقایسه آن با میانگین غلظتآزبست در هوای عمومی تهران[1]میتوان نتیجه گرفت که پلیس راهنمایی و رانندگیتهران با مواجهه بیشتری(4 برابر)از شهروندان عادی تهران روبرو است.
GE hceB dna,F,sekliT ]3[ lanoitapucco-non,stcudorp tnemec- sotsebsa morf srebif elitosyrhc CRAI,."