خلاصة:
ریسک تصادف، معیاری از سطح ایمنی یک سیستم حمل و نقل بوده و با میزان مخاطراتی که سیستم در معرض آن قرار می گیرد، ارزیابی می شود. ایمنی سفر با وسیله نقلیه در یک سیستم حمل ونقل جاده ای از یک سو مرتبط با عوامل بیرونی (جریان کلی ترافیک، اثر محیط اطراف و ...) بوده و از سویی دیگر مرتبط با اجزای مختص به خود است. در این مقاله با تعیین ابعاد مختلف ریسک تصادف و روش های تعیین آن، ایمنی سفر با اتوبوس در یک محور مشخص و در یک بازه زمانی معین بررسی شده و به کمک توابع قابلیت اطمینان ایمنی یک سیستم ، محدوده ریسک سفر برآورد شده است. نتایج نشان می دهد که میزان مخاطرات سفر با اتوبوس93/2 برابر کمتر از سواری بوده و سی و نه برابر کمتر از موتورسیکلت است. و از سوی دیگر وقتی دوره تناوب سفر با اتوبوس افزایش می یابد، میزان مخاطرات با آهنگ بیشتری کاهش می یابد. بیست درصد افزایش دوره تناوب سفر موجب کاهش سی درصد میزان مخاطرات سفر می شود.
ملخص الجهاز:
"سهم 7/4 درصدی تصادفها اتوبوسها در راههای کشور،این وسیله رابه عنوان یک وسیله نقلیه ایمن در میان سایر وسایل نقلیه حملونقل جادهایمطرح میکند؛در حالی که به طور متوسط 220 میلیون نفر در سطح کشور با اینوسیله جابهجا میشوند و این میزان بیش از نصف میزان سفرهای صورت گرفته باکل وسایل نقلیه عمومی است[2].
(به تصویر صفحه مراجعه شود) سنجش ریسک سفر در سایر کشورها در اروپا،88 درصد سفرها با استفاده از سیستم حملونقل جادهای انجام میشودو از طرفی تصادفها جادهای 97 درصد مرگومیر ناشی از تلفات حملونقل را دربرمیگیرد و 93 درصد کل هزینههای تصادفها را به خود اختصاص داده است[5].
(به تصویر صفحه مراجعه شود) تعریف ریسک تصادف ریسک(خطرپذیری)را میتوان پیامد محتمل یک خطر تعریف کرد که برابر بااحتمال افزایش خسارت اجتماعی یا اقتصادی آن خطر بیش از ارزش تعیین شدهبرای سرمایههای موجود در یک یا چند منطقه،در فاصله زمانی مشخص است[4].
مدلهای ریسک به عنوان یک روش ارزیابی ایمنی حملونقل مبین تعدادتصادفهای مورد انتظار بوده و میتواند برمبنای اطلاعات تصادفهای به وقوعپیوسته بنا شده و در مرحله پیشگیری از وقوع تصادف به کار گرفته شود.
ب-شاخص ریسک از دیگر روشهای شناسایی میزان ریسک،استفاده از شاخصهای مبتنی بروقوعتصادفها است که در زیر دو نمونه معرفی میشوند[3]: الف-تعداد تصادف منجر به فوت به ازای یکصد میلیون نفر-کیلومتر طی شده؛ ب-تعداد تصادف منجر به فوت به ازای یکصد میلیون نفر-ساعت طی شده.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)مقایسه رشد تعداد تصادفهای به وقوع پیوسته و افزایش میزان ترافیک(اشکال سه وچهار)نشان میدهد که تصادفها از رشد نمایی و حجم تردد از رشدی خطی بامتوسط سالانه 20 درصد برخوردار است.
D,droL]7[ tnediccA fo noitacilppA eht ot detaleR seussI dna scitsiretcarahC liviC fo tnemtrapeD,noitatressiD."