خلاصة:
سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) به عنوان بهترین راه حل در زمینه تهیه و نگهداری و ارائه اطلاعات جغرافیایی شناخته شده است. با توجه به اینکه داده های مکانی از عناصر بنیادی سیستم های اطلاعات جغرافیایی می باشند، به کارگیری GPS به عنوان ابزار تشخیض موقعیت مکانی موارد در شناسایی و ارائه راه حل مشکلات را ه ها در سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) می تواند در ارتقای ایمنی جاده ها بسیار مؤثر و مفید واقع شود. در این راستا فرآیندی با استفاده از سیستم GIS، GPS و سایر نرم افزارهای مرتبط طراحی شد تا به کمک آن بتوان خرابی ها و سایر مشکلات را در شرایط ایده آل در کوتاه ترین زمان ممکن و با دفعات، جهت تسریع در امر تصمیم گیری در اختیار متخصصان و مدیران قرار داد. در سیستم اطلاعات جغرافیایی، اطلاعات به صورت مختصاتی (z،yوx) ذخیره می شود. به عبارت دیگر مختصات مکانی هر نقطه مخاطره آمیز و همچنین تصادف ها را نیز می توان مشاهده کرد و می توان لایه های مختلف اطلاعات را به صورت اطلاعات مکانی، نموداری، جدولی و یا به صورت نقشه ای ارائه کرد و به هم مرتبط ساخت. پس از برداشت عوارض مختلف از طریق نرم افزار مکاندار ره نگار، لایه های داده ای مختلف در محیط دیگری از نرم افزارهای مرتبط به GIS ایجاد شد و برای هریک از لایه ها جداول توصیفی شناساگر ویژگی های آن تهیه گردید و به بررسی هر یک از لایه ها به طور جداگانه پرداخته شد. در طراحی این فرآیند سعی شده است که با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS و نرم افزارهای مربوط به آن تمهیداتی در جهت ایمنی هر چه بیشتر مسیرهای موجود و مسیرهای در دست احداث برداشته شود. سیستم طراحی شده و ارائه گردید و یک مورد هم به عنوان مثال از بزرگراه کردستان (مسیر رفت و برگشت) برداشت شد و موارد و مشکلات آن با استفاده از روش ارائه شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و راه کارهای مربوطه ارائه گردید.
ملخص الجهاز:
"در ایران نیز شهرام کرمی در سال 1381 مطالعاتی را در زمینه تصادفهایجادهای با رویکرد اقلیمی با استفاده از SIG انجام داده است که به اهمیتتصادفهای جادهای و تأثیرگذاری پدیدههای اقلیمی در سوانح رانندگی به بررسیارتباط بین تصادفها و شرایط جوی در یکی از محورهای مهم ارتباطی هم از نظرترافیک و هم از نظر موقعیت یعنی محور فیروزکوه-ساری پرداخته است و هدفآقای کرمی در این پژهش تحلیل تصادفهای جادهای با نگرش اقلیمی به کمک SIG به منظور بررسی رابطه بین پدیدههای اقلیمی و تصادفها،تعیین نقاطمخاطرهآمیز و ارائه راهکارهایی برای بالا بردن ضریب ایمنی جاده بوده است[2].
مزیتهای مهم اهداف این پروژه *هزینه پایین سختافزار و نرمافزار مورد نیاز جهت پیادهسازی مسیر در محیط SIG؛ *ایجاد شرایط مطلوب برای متخصص مسایل ترافیکی در خصوص در دسترسبودن اطلاعات مورد نظر؛ *امکانپذیر بودن رویدادنگاری با گرفتن فیلم و با ثبت موقعیت جغرافیایی منطقه *صرفهجویی قابل ملاحظهای در زمان برداشت و تحلیل اطلاعات در مقایسه باروشهای سنتی؛ *امکان مشاهده و اعمال نظر چندین متخصص مسائل ترافیکی همزمان و امکانتصمیمگیری سنتی؛ *امکان بازبینی مسیر مورد نظر،به منظور کنترل اجرای راهکارهای توصیه شدهبا فیلمبرداریهایی که در فواصل زمانی منظم؛ *عدم نیاز به بررسیهای میدانی؛ *عدم نیاز به افراد متخصص جهت برداشت اطلاعات؛ *امکانپذیر بودن تحلیل دادهها در هرمکان؛ *عدم نیاز به پر کردن فرمهای خاص؛ *بهینهسازی زمان برای تصمیمسازی و مدیریت زمان؛ *برطرف ساختن موارد تهدید کننده ایمنی جاده با توجه به اولویتبندی ایجادشده؛ *امکان اخذ راهحل اقتصادی و بهینه و در عین حال ایمن جهت رفع مشکلات."