خلاصة:
در این تحقیق به بررسی و مطالعه مسئله مکان یابی تسهیلات طراحی شبکه تحت شرایط عدم
قطعیت در حالت استوارپرداخته خواهد شد. بدین منظور مدلی توسعه داده خواهد شد به نحوی که
عدم قطعیت ٬ پارامترهایی نظیر تقاضا و هزینه های مختلف مسئله را در نظر گیرد. مکان یابی تسهیلات طراحی شبکه برخلاف مدل های کلاسیک مکان یابی تسهیلات ٬ که ساختار شبکه را از قبل مشخص و تعریف شده ٬ فرض می نمایند، در ارتباط با ساختار شبکه نیز تصمیم گیری می نمایند. این موضوع در بسیاری از کاربردهای واقعی نظیر ٬ شبکه راه، سیستم های ارتباطات و غیره وجود داشته و پیدا نمودن مکان تسهیلات و طراحی شبکه اصلی به صورت هم زمان ٬ مهم تلقی گردیده و نیاز به طراحی و بهینه سازی مدل هایی که به صورت هم زمان به دنبال یافتن موارد مذکور هستند، احساس می شود. رویکردهای مختلفی در ادبیات موضوع بهینه سازی عدم قطعیت توسعه داده شده اند. از جمله مهم ترین آنها می توان به بهینه سازی احتمالی و بهینه سازی استواراشاره نمود. در این تحقیق از رویکرد بهینه سازی استوارجهت مواجه با بحث عدم قطعیت و مدل سازی مسئله استفاده می گردد. همچنین با بهره گیری از نمونه های تصادفی تولید شده ٬ مدل ارائه شده آزمایش و برای پارامترهای مختلف تجزیه و تحلیل های محاسباتی ارائه می گردد.
This research investigates issues relating to facilities location which covers network design under the conditions of uncertainty and robust state. In this direction a model is developed in which lack of certainty is taken into consideration regarding parameters such as demand and various costs. Unlike the classical methods that the structure of network is predefined and is predetermined، the facilities location makes decisions with respect to the structure of the network.
The discussed issue in many real and actual applications such as roads network، communication systems and etc does exist and locating the facilities and designing the main network simultaneously are considered as important factors; therefore redesigning and optimization of models which look for simultaneous solutions seem essential. There have been various strategies in the literature of uncertainty optimization. Two of the most important strategies are the “Probabilistic Optimization” and “Robust Optimization”.
This article employs the robust optimization to resolve the uncertainty and the modelization arguments. Moreover using random samples، the developed model is validated and for further mathematical analysis is
utilized.
ملخص الجهاز:
"الگوریتم پیشنهادی در این تحقیق با یکپارچه سازی روش اولیه دوگان،آزادسازی لاگرانژ،خوشهبندی تقاضا و تخمین دو عامله به دست (1)- la te uaedroC (2)- nehC iS (3)- gnikcoC araC (4)- )SNV(hcraeS doohrobhgieN elbairaV (5)- nehC oB,nehC nijuX آمده است و نویسندگان تعمیق بیشتر در ساختار ترکیبی ارائه شده به منظور به دست آوردن جوابهای بهتر و در نظر گرفتن مسئله برای حالتی که هر تجهیز بیش از یک بار نمیتواند باز شود را به عنوان تحقیقات آتی پیشنهاد میکنند.
s*Z*)p+1(?<jiX*jisirtL?)j,i(?E+jiskY*jiskrt?E1?k:N?k L?)j,i(?E در این حالت تابع هدف(1)و محدودیت(9)به ترتیب به فرم زیر تغییر خواهند کرد: (16)(به تصویر صفحه مراجعه شود) در محدودیتهای معادله 16،محدودیت(9)بیانگر میزان بودجهای است که میتواند برای استقرار تجهیزات و ساخت خطوط صرف شود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) محاسبه کران بالا برای مسئله براساس فرمول پیشنهاد شده: لازم به ذکر است عدد استواری برابر 0/6 در نظر گرفته شده است و نتایج حاصل از محاسبه کران بالا برای مسئله،در جدول(3)ارائه شده و در ستون چهارم فاصله جوابها به وسیله فرمول زیر محاسبه شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیل حساسیت روی تعداد تجهییزات برای مسئله 5 PT تغییرات زمان حل و مقدار تابع هدف یا همان هزینهها به ازاء تغییر در تعداد تجهیزات مورد بررسی قرار گرفته و نتایج در جدول(5)ارائه شدهاند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری و تحقیقات آتی در این تحقیق مدل بهینهسازی مسئله مکانیابی تسهیلات و طراحی شبکه تحت شرایط عدم قطعیت(حالت استوار)ارائه شد."