خلاصة:
هدف پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی (ابراز وجود و تفکر انتقادی) بر بحران هویت در پسران می باشد. این پژوهش یک طرح شبه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون – پس آزمون یک گروهی بود. از بین پسران 15 تا 20 ساله تحت حمایت اداره بهزیستی شهرستان کلات نادر که در پرسشنامه بحران هویت نمره پایین کسب کرده بودند، 13 نفر جهت نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند. پس از آموزش مهارتهای ابراز وجود و تفکر انتقادی مجددا از آزمودنی ها پرسشنامه بحران هویت گرفته شد. به منظور تحلیل داده ها از آزمون tهمبسته استفاده شد. تحلیل نتایج پژوهش نشان می دهد که آموزش مهارت های زندگی (ابراز وجود و تفکر انتقادی) می تواند شدت بحران هویت و نارضایتی از زندگی را کاهش دهد، همچنین اعتماد به نفس افراد را بهبود بخشد.
The purpose of the current study was to evaluate the effectiveness of training self-expression and critical thinking skills on the boy's identity crisis under the social welfare office of Kalat. This paper was done in a semi-experimental method using pre and pro group test. In this research، a group of 15-20 year-old-boys who were under the support of Social Welfare Office of Kalat and obtained low degree in the questionnaire of "identity crisis" were chosen. Among them، 13 subjects were randomly selected. After training self-expression and critical thinking skills to the subjects the previous questionnaire was taken again . T-test was used for statistical analyses. These findings indicated that training life skills (self-expression and critical thinking skills) can decrease level of identity crisis and life dissatisfaction and a significant promotion in self-esteem as well.
ملخص الجهاز:
"تحلیل نتایج پژوهش نشان میدهد که آموزش مهارتهای زندگی(ابراز وجود و تفکر انتقادی) میتواند شدت بحران هویت و نارضایتی از زندگی را کاهش دهد،همچنین اعتماد به نفس افراد را بهبود بخشد.
باتوجه به اهمیت و نیاز مهارتهای زندگی بخصوص در دوران نوجوانی و تأیید آن توسط بسیاری از مطالعات انجام شده،این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای ابراز وجود و تفکر انتقادی بر بحران هویت در پسران تحت (1).
بر مبنای مطالعات انجام گرفته پژوهش حاضر نیز به روش شبه آزمایشی و به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی ابراز وجود و تفکر انتقادی بر کاهش بحران هویت پسران تحت پوشش بهزیستی اجرا شده است.
در برخی از تحقیقات نشان داده شده است که آموزش مهارتهای زندگی در احساس افراد نسبت به خودشان مؤثر بوده است مثلا اسمیت و گری2(2005)در پژوهشی نشان دادند که آموزش مهارتهای زندگی احساس یادگیرنده را در مورد خود و دیگران تحت تأثیر قرار میدهد و این مطلب اثر معنیداری بر تواناییهای رهبری و مدیریت و ابراز وجود دانشآموزان دارد.
Effects of self expression training on guidance school female students happiness in Rey city ,Doctoral dissertation, Allameh Tabatabayi University.
Effects of self- expression training on life improving and educational progress offemale students studying in the second year of high school, Doctoral dissertation, Allameh Tabatayi University.
The effect of life skills Training on Increasing Assertive Behavior in third- grade female students.
Positive Adolescents life skills Training for high Risk teens; Results of a Group Intervention study, Journal of pediatric Health care Vol. 20(3), 184-191."