خلاصة:
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی گروه درمانی چند خانواده ای بر حل تعارض والدین و نوجوانان و کاهش پرخاشگری فرزندان انجام شد. روش تحقیق از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه و اندازه گیری مکرر بود. نمونه پژوهش، شامل 25 نوجوان دختر 14- 15 ساله به همراه والدینشان بودند که بصورت داوطلب از میان دیگر نوجوانان مراجعه کننده به کلینیک های روان شناختی نواحی 4 و 6 آموزش و پرورش انتخاب شدند. در این پژوهش به منظور جمع آوری داده های اولیه از مصاحبه بالینی، جهت سنجش میزان تعارضات از مقیاس رتبه بندی والد کودک (PCRS ) و برای ارزیابی میزان پرخاشگری نوجوانان، از پرسشنامه پرخاشگری باس و پری ( AQ) استفاده شد. از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی LSD، برای مقایسه میانگین ها استفاده شد. نتایج حاکی از اثربخشی گروه درمانی با چند خانواده بر حل تعارضات میان والدین و نوجوانان بود (05/ 0>P). نتایج نشان دادند که گروه درمانی با چند خانواده در مقایسه با دو گروه کنترل دیگر، عاطفه مثبت و گفت و شنود میان نوجوانان و والدینشان را به صورت معناداری افزایش داده است (05/ 0> P). با اینحال، فرض تاثیر گروه درمانی درکاهش پرخاشگری نوجوانان از لحاظ آماری (05/ 0 > P) مورد تایید واقع نشد.
This research has been conducted to evaluate the effectiveness of group therapy on solving parent-adolescent conflicts and reduction of aggression in young adult children. Research method was chosen to be semi-experimental with pre-test، post-test، witness-group and repeated measurement. Research society consisted of 25 young adult girl between 14 and 15 years of age and their parents which were chosen voluntarily among people who came to psychological clinics of regions 4 and 5 of ministry of education in Mashhad. To obtain preliminary data، to measure the severity of conflicts PCRS was utilized and to measure aggressive behavior of children Aggression Questionnaire of Boss and Perry was used. Analysis of variance with repeated measurement and LSD follow up test was used to compare mean values. Results show that the success of group therapy with multiple families involved، in solving conflicts (P < 0.05). Results also indicated that group therapy has meaningfully increased positive feelings and dialogue between adolescents and their parents in comparison with two other control groups. However the hypothesis of reduction of aggression was not supported statistically.