خلاصة:
هدف اصلی این مقاله بررسی عوامل اجتماعی، فرهنگی مرتبط با هویت جنسیتی دختران در دبیرستان های ناحیه دو شهر شیراز بود. با استفاده از روش پیمایش و از طریق پرسشنامه، هویت جنسیتی ٤٠٠ نفر از دانش آموزان مقطع دبیرستان ناحیه دو شیراز بررسی شد. نمونه آماری مذکور به طور تصادفی انتخاب شد ند. از روش های آماری آلفای کرونباخ برای پایایی ابزار سنجش و ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون فرضیات استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین متغیرهای میزان علاقه فرد به خانواده، نظر فرد نسبت به جایگاه زن در اجتماع و خانواده، علاقه به دوستان، اعتماد به رسانه های داخلی و هویت جنسیتی دختران رابطه معناداری وجود دارد. نتایج رگرسیون نشان داد که میزان انسجام و پاپداری هویت جنسیتی مستقیما تحت تاثیر متغیر علاقه به خانواده (٢٠٦/٠Beta=) قرار گرفته است و در مجموع این متغیر توانسته است مقدار ١٠ درصد از تغییرات متغیر وابسته هویت جنسیتی را پیش بینی کند( ١٠/٠= ). در مدل مساله پژوهش، متغیر علاقه به خانواده به صورت مستقیم و غیر مستقیم بیشترین اثر علی را بر متغیر هویت جنسیتی داشته است.
The purpose of this study was the attempt to determine the relationship
between the socio-cultural factors and gender identity of high school girls in
educational district number two of Shiraz city. This is a survey-method
research in which through a structured questionnaire the gender identity of
400 high school girls was studied. The statistical sample was randomly
selected. The research employs the Choronbach Alpha for its reliability. For
testing the research hypotheses the Pearson correlation coefficient was used.
The findings indicate that there is a significant relationship between the girls'
gender identity and the existence of intimacy in the family, the individual's
view on women's status in society, the degree of affection towards friends,
and trust in the domestic media. The results also show that the gender identity
variable is directly affected by the family intimacy variable (Beta=0.206). In
total the above variable showed 10% of dependent inconsistent variant of the
gender identity. In pathway analysis model, the family intimacy had the most
significant impact, either directly or indirectly, on gender identity.
ملخص الجهاز:
هویت جنسیتی بیش تر از هرگروهی برای جوانان و نوجوانان مـسأله سـاز اسـت و در بـین هویت های اجتماعی ، هویت همسالان اهمیت ویژه ای برای آن هـا دارد، چراکـه جوانـان بیـشتر اوقات خود را با یکدیگرو در حلقة دوستان و همسالان سپری می کنند و اجتمـاع دوسـتی ، بـه عنوان شکل دیگری از اجتماع طبیعی (پس از خانواده ) و با این حال، از مهم ترین انجمـن هـای داوطلبانه به شمارمی آید که روابط نزدیک و صمیمی و ایجاد دوستی به عنوان گونه ای از روابط دلبستگی در آنجا شکل مـی گیـردو موجـب شـکل گیـری هویـت گروهـی و جنـسیتی آن هـا می شود(چلبی ، ۱۳۷۵).
‐بررسی تأثیر میزان علاقه دختران جوان به خانواده به عنوان یک مؤلفة اجتماعی تأثیرگذار بر هویت جنسیتی ـ بررسی تأثیر دیدگاه دختران جوان نسبت به جایگاه زن در اجتماع بر هویت جنسیتی ـ بررسی تأثیر دیدگاه دختران جوان نسبت به جایگاه زن در خانواده بر هویت جنسیتی ‐ بررسی تأثیر رسانه های داخلی بر هویت جنسیتی دختران جوان ـ بررسی تأثیر علاقه دختران جوان به دوستان بر هویت جنسیتی او مروری بر پژوهش های انجام شده احمدی و همکاران در سال۱۳۸۹، در پژوهشی با هـدف بررسـی رابطـة وسـایل ارتبـاطی نوین با هویت جنسیتی جوانان شهر شیراز، در میان نمونة ۳۶۸ نفری دانش آموزان دختر و پسر نواحی چهارگانة شهر شیراز، دریافتند که بین کاربرد اینترنـت و تلفـن همـراه بـا منطقـة محـل تحصیل و بین جنس و استفاده از اینترنت رابطة معناداری وجود داشته ، امـا همزمـان رابطـه ای معنادار بین استفاده از تلفن همراه و جنسیت پاسخگویان وجود نداشته اسـت و در عـین حـال بین استفاده از اینترنت و هویت جنسیتی در میان پسران رابطه وجود داشته است .