خلاصة:
هدف از این پژوهش ، طراحی و ارزیابی مدل علی خلاقیت و نـوآوری مـدیران آموزشـی مـدارس ابتدایی ، راهنمایی و متوسطه ی شهر تهران بوده است . جامعه ی آماری این پژوهش ، کلیه ی مـدیران مدارس دوره ی ابتدایی ، راهنمایی و متوسطه ی مناطق نوزده گانه ی شهر تهران بـوده اسـت کـه در سال تحصیلی ٨٩-٨٨ دارای سمت مدیریت بوده اند. برای انتخاب گروه نمونه ، از روش نمونه گیـری تصادفی طبقه ای با رعایت نسبت ها استفاده شد کـه در مجمـوع از بـین ١٢٩١ مـدیر، تعـداد ٣٠٨ (١٤٧ مدیر مرد و ١٦١ مدیر زن )، انتخاب شدند. پژوهش از نوع توصیفی و طرح همبستگی و بویژه روش مدل یابی معادلات ساختاری است . ابزار اندازه گیری ، پرسشنامه های خلاقیت تـورنس (١٩٥٩)، پرسشنامه ی نوآوری سازمانی امید و همکـاران (٢٠٠٢)، پرسـشنامه ی فرهنـگ سـازمانی دنیـسون (٢٠٠٠)، پرسشنامه ی جو سازمانی بنجامین و بارتلت (١٩٧٤)، پرسـشنامه -ی یـادگیری سـازمانی نیف (٢٠٠١) و پرسـشنامه ی مـدیریت دانـش راولـف و بیجـرس (١٩٩٩) مـی باشـد. تمـامی ایـن پرسشنامه ها غیر از پرسشنامه ی خلاقیت تـورنس (١٩٥٩)، در ایـن زمینـه ترجمـه و در جامعـه ی آماری از راه تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی ، هنجاریابی و نرم شدند. برای تجزیه و تحلیل داده هـا از شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی با روش های میانیگن وزنی ، آزمون فریدمن ، مدل یـابی
ملخص الجهاز:
و) متغیرهای خلاقیت ، فرهنگ سازمانی ، جـو سازمانی ، یادگیری سازمانی و مدیریت دانش دارای رابطه و اثر مستقیم ، مثبت و معنـادار بـا متغیـر نوآوری در مدیران مدارس شهر تهران هستند.
برای مطالعه ی فرضیه ی هفتم که وضعیت متغیرهـای فرهنـگ سـازمانی ، جـو سـازمانی ، یـادگیری سازمانی ، مدیریت دانش و خلاقیت و نوآوری با توجه به متغیر جنسیت در مدیران مدارس شهر تهـران متفاوت است ، نتایج (جدول ١٢) بدست آمده از مقایسه ی دو گروه مردان و زنان در رابطه با متغیرهـای پژوهش نشان داد که در موارد نوآوری ، یادگیری سازمانی و فرهنگ سازمانی تفـاوتی معنـادار بـین دو گروه در سطح ٠/٠٥ وجود ندارد، اما در متغیرهای خلاقیت ، مـدیریت دانـش و جـو سـازمانی تفـاوتی معنادار بین دو گروه مردان و زنان در سطح ٠/٠٥ وجود دارد به گونـه ای کـه در متغیرهـای خلاقیـت ، مدیریت دانش و جو سازمانی مردان دارای وضعیتی بهتر نسبت به زنان می باشند.
نتایج بدست آمده از مطالعه و بررسی این فرضیه نشان می دهد که متغیرهای فرهنگ سازمانی ، جو سازمانی ، یادگیری سازمانی و مدیریت دانش دارای رابطه و اثر مستقیم ، مثبت و معنادار با متغیر خلاقیت در مدیران مدارس شهر تهران هستند.
متغیرهای خلاقیت ، فرهنگ سازمانی ، جو سازمانی ، یادگیری سازمانی و مدیریت دانش دارای رابطه و اثر مستقیم ، مثبت و معنادار با متغیر نوآوری در مدیران مدارس شهر تهران هستند.
بررسی و آزمون فرضیه ی پنجم این پژوهش نشان داد که متغیرهای خلاقیت ، فرهنگ سازمانی ، جو سازمانی ، یادگیری سازمانی و مدیریت دانش دارای رابطه و اثر مستقیم ، مثبت و معنادار با متغیر نوآوری در مدیران مدارس شهر تهران هستند.
Organizational Learning and Creativity & Innovation Journal of Industrial Psychology, , 38 (4), 102-129.