خلاصة:
هدف از این پژوهش تبیین رابطه بین هوش هیجانی، فرسودگی شغلی و شادکامی در بین مدیران مدارس شهر مرودشت بوده است. روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش را تمامی مدیران مدارس شهر مرودشت در سال تحصیلی 1389- 1388 تشکیل داده است که فراوانی آن ها 285 نفر بوده است. از این تعداد 165 نفر به عنوان نمونه آماری از طریق شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند که تنها 153پرسش نامه باز گردانده شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های هوش هیجانی شرینگ، فرسودگی شغلی مسلش و شادکامی آکسفورد استفاده گردید وجهت تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از روش های آماری آزمون تی تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره گام به گام استفاده شد و این نتایج حاصل شد: بین هوش هیجانی با فرسودگی شغلی رابطه ی معنادار منفی، و بین هوش هیجانی با شادکامی رابطه ی معنادار مثبت وجود دارد. تمامی مولفه های هوش هیجانی مدیران با فرسودگی شغلی آن ها رابطه ی معنادار منفی نشان داده است. دو مولفه خودکنترلی و مهارت های اجتماعی از میان تمامی مولفه های هوش هیجانی رابطه ای معنادار مثبت با شادکامی مدیران مدارس نشان داده اند. در میان مولفه های هوش هیجانی، دو مولفه ی هوشیاری اجتماعی و مهارت های اجتماعی می توانند فرسودگی شغلی مدیران مدارس را پیش بینی کنند. در میان مولفه های هوش هیجانی، مولفه های مهارت اجتماعی، خودآگاهی، خودکنترلی و خودانگیزی می توانند شادکامی مدیران مدارس را پیش بینی نمایند. نتایج همچنین نشان داد که میانگین نمرات هر سه متغیر هوش هیجانی، شادکامی و فرسودگی شغلی، در میان مدیران به طور شهودی نسبت به میانگین فرضی، پایین تر بوده است.
ملخص الجهاز:
"فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار سال پنجم،شماره 2،تابستان 1390 صص 135-117 رابطه هوش هیجانی با فرسودگی شغلی و شادکامی مدیران مدارس شهر مرودشت عباس قلتاش1،مسلم صالحی2،سمیه بهمئی3 چکیده هدف این پژوهش تبیین رابطه بین هوش هیجانی،فرسودگی شغلی و شادکامی در بین مدیران مدارس شهر مرودشت بوده است.
ابو القاسمی(1388)،در بررسی رابطهی بین تیپ شخصیتی )A( و )B( ،هوش هیجانی،رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در بین اعضای هیأت علمی گروههای مختلف آموزشی دانشگاه آزاد واحد تنکابن؛در مورد رابطهی بین هوش هیجانی و فرسودگی شغلی،براساس نتایج آماری بیان میدارد که:این دو متغیر دارای همبستگی معنادار و منفی(0/394-)در سطح 0/01 بوده،میتوان با 0/99 اطمینان نتیجه گرفت که با افزایش یا کاهش هوش هیجانی،میزان فرسودگی شغلی بهطور معکوس کاهش یا افزایش مییابد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به جدول فوق و در نظر گرفتن تعداد سوالات پرسشنامه شادکامی(27 سوال)و متوسط طیف لیکرت(عدد 3)میتوان میانگین فرضی را(81)در نظر گرفت و در این سوال میانگین محاسبه شده(68/8)بدست آمده لذا میتوان نتیجه گرفت که میانگین نمرات شادکامی در بین افراد این تحقیق از میانگین فرضی بهطور شهودی کمتر بوده است و میانگین نمرات شادکامی در سطح 0/01(0/01< p )،تفاوت معنیداری با 81 دارد.
آنچه در این پژوهش مورد توجه است،تأثیر چشمگیر مؤلفههای اجتماعی هوش هیجانی،در تبیین رابطهی هوش هیجانی با متغیرهای فرسودگی شغلی و شادکامی میباشد که این امر به نحوی مؤید اهمیت فعالیتهای اجتماعی در بین مدیران مدارس است."