خلاصة:
یکی از شاخههای اصلی کارآفرینی، کارآفرینی در سازمان است که بدون شک سهم چشمگیری در توفیق و تعالی سازمانها دارد. بسیاری از سیاستهای سازمانها که برای توسعه کارآفرینی تدوین میگردد، با فنآوریهای اطلاعاتی مرتبط است. از سوی دیگر تلاشهای کارآفرینی در سازمان با سرمایه فکری اثربخشتر گشته و میتواند، مزیتهای رقابتی را افزایش داده و عمکرد کلی شرکت را بهبود ببخشد. لذا، هدف از این تحقیق، تحلیل تأثیر فنآوری اطلاعات و سرمایه فکری بر کارآفرینی سازمانی است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل 172 نفر از کارکنان شرکت سبحان انکولوژی بودند که بهصورت تصادفی طبقهای و با استفاده از فرمول کوکران نمونه آماری تحقیق، 119 انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه مارتینز لورنز و همکاران (2004) برای سنجش فنآوری اطلاعات، و از پرسشنامه سرمایه فکری بونتیس (1998) و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی اوزدمیرسی (2011) استفاده شده است. روایی (محتوا، همگرا، واگرا) و پایایی (بار عاملی، ضریب پایایی مرکب، ضریب آلفای کرونباخ) پرسشنامهها حاکی از آن هستند که ابزارهای اندازهگیری از روایی و پایایی خوبی برخوردار هستند. نتایج حاصل از آزمون فرضیات توسط نرمافزار SMART-PLS و با استفاده از آماره آزمون t و ضرایب مسیر (β)، نشان داد که متغیر فنآوری اطلاعات بر سرمایه فکری تأثیر معنیدار و قوی دارد. سرمایه فکری بر کارآفرینی سازمانی تأثیر معنیدار و ضعیفی دارد، اما، فنآوری اطلاعات بر کارآفرینی سازمانی تأثیر معنیدار و متوسط دارد. همچنین، فنآوری اطلاعات میتواند، بهعنوان متغیر تعدیل کننده اثر مثبت سرمایه فکری بر کارآفرینی سازمانی را افزایش دهد.
ملخص الجهاز:
"Eyal and Inbar Heinonen Antonic and Hisrich Özdemirci New Business Venturing Innovativeness Self-Renewal Reactiveness با توجه به مطالب گفته شده، از آنجا که هدف تحقیق حاضر، تحلیل تأثیر فنآوری اطلاعات و سرمایه فکری بر کارآفرینی سازمان است، محققان بهدنبال پاسخ به این پرسش هستند که آیا فنآوری اطلاعات و سرمایه فکری بر کارآفرینی سازمان تأثیر معنیدار دارد؟ تحقیقات بیشماری راجع به متغیرهای تحقیق در جهان صورت گرفته است که بهعنوان نمونه میتوان، به این تحقیقات اشاره کرد.
روایی همگرا و پایایی ابزار اندازهگیری متغیرهای تحقیق ضریب میانگین واریانس استخراج شده (AVE) بارهای عاملی ضریب پایایی مرکب(CR)؛ 7/0 Pc > ضریب پایایی آلفای کرونباخ فنآوری اطلاعات (IT) فنآوری اطلاعات در ارتباطات فنآوری اطلاعات در تولید و عملیات فنآوری اطلاعات در حمایت از تصمیم فنآوری اطلاعات در امور اجرایی و مالی 71/0 - - - - - 76/0 74/0 76/0 53/0 81/0 - - - - 85/0 - - - - سرمایه فکری (IC) سرمایه انسانی سرمایه ساختاری سرمایه مشتری 62/0 - - - - 80/0 69/0 80/0 75/0 - - - 78/0 - - - کارآفرینی سازمانی (OE) سرمایهگذاری در کسب و کار جدید نوآوری خود تجدیدی پیشگامی 69/0 - - - - - 56/0 79/0 76/0 77/0 82/0 - - - - 93/0 - - - - جدول3.
زیرا از آنجا که تأثیر آن بر سرمایه فکری که یکی از منابع با ارزش سازمان است، بسیار قابل توجه میباشد و از طرفی دیگر این متغیر میتواند، تأثیر سرمایه فکری را بر کارآفرینی سازمانی به نحو بارزی ارتقاء دهد،که این خود باعث میگردد که سازمان مربوطه توجه بیشتری را، به سطح بهکارگیری فنآوری اطلاعات در سازمان، مبذول داشته باشد."