خلاصة:
این تحقیق با هدف بررسی مقایسه ای آثار و عوارض فرهنگی- تربیتی ورود به فضاهای مجازی در بین دانشجویان بسیجی و غیر بسیجی و به طور موردی در منطقه هشت دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است. روش تحقیق زمینه یابی(پیمایشی) بوده و جامعه آماری آن، شامل هفت واحد دانشگاهی از مجموع واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در شهر تهران بوده است. از این جامعه، بر اساس جدول مورگان، تعداد 591 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای (با توجه به میزان جمعیت هر واحد) انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از چهار پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ، پرسشنامه سازگاری، پرسشنامه سلامت عمومی و یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که در بین دو گروه دانشجویان بسیجی و غیر بسیجی، از لحاظ سازگاری با اینترنت، میزان چت کردن، میزان استفاده از اینترنت، اختلاف معنادار (P<0.01) وجود دارد. همچنین در زمینه میزان اعتیاد به اینترنت و روابط خانوادگی، میزان استفاده از بازی های برخط در اینترنت و میزان مشاهده یا دریافت عکس، فیلم یا کلیپ غیر اخلاقی در اینترنت، اختلاف معنادار (P<0.05) بین دو گروه وجود دارد.
This survey was carried out to compare the effects and implications (both cultural and behavioral) of entering virtual spaces among students (members of baseej and others) in the district 8 of Azad Islamic University. This was a survey and the studied population included students from 7 branches of the university in Tehran. According to Morgan’s table، 591 of this group were selected by classified random sampling (considering the population of each branch). Data gathering was performed through four questionnaires (young’s internet addiction، compatibility، general health، and one developed by researcher). The results show that there is a significant difference (p<0.01) between members of Baseej and others in compatibility with internet، rate of using chat apps and rate of using internet، there is also a significant difference (p<0.05) in addiction to internet، rate of using online games on the web، and rate of watching or downloading illegal and immoral pics، films and clips from the web between these two groups.
ملخص الجهاز:
"برای جمعآوریدادهها از چهار پرسشنامۀ اعتیاد به اینترنت یانگ،پرسشنامۀ سازگاری،پرسشنامۀ سلامت عمومی و یک پرسشنامۀ محقق ساخته استفاده شده است.
sirreF o} پرداخته است،چنین نتیجهگیری شده که براساس پرسشنامۀ شخصیت آیزنک،ضمن اینکه حدود 88 درصد از اینترنت استفاده میکردند،نرخ شیوع اعتیاد بهاینترنت 2/4 درصد بوده است.
در زمینۀ اعتیاد به اینترنت نیز تفاوت معناداری بین دو گروه وجود دارد؛بدینمعنی که دانشجویان بسیجی وابستگی کمتری نسبت به اینترنت دارند.
QhG o} درخصوص فرضیۀ سوم پژوهش؛یعنی پایبندی به روابط خانوادگی،روشن شدکه دانشجویان بسیجی پایبندی و تعهد بیشتری نسبت به روابط خانوادگی داشته،در این زمینه با دانشجویان غیربسیجی تفاوت معناداری وجود دارد.
(جدول 2) (به تصویر صفحه مراجعه شود)براساس نتایج بهدست آمده،در بین دو گروه دانشجویان بسیجی و غیربسیجیاز لحاظ میزان گپ،استفاده از اینترنت پرسرعت و دریافت آهنگ از اینترنت،اختلاف معناداری مشاهده شد.
LSDA o} استفاده از بازیهای برخط یا میزان مشاهده یا دریافت عکس،فیلم یا کلیپغیراخلاقی در اینترنت بین دو گروه بسیجی و غیربسیجی تفاوت معناداری وجوددارد؛بدین معنی که دانشجویان بسیجی نسبت به دانشجویان غیربسیجی کمتراز بازیهای برخط استفاده کرده و عکس و فیلمهای غیراخلاقی را کمتر مشاهدهو دریافت میکنند.
در یک تحقیق که توسط آقای رمضان حسنزاده(1388)در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری انجام گرفته،نشان داده شده است دانشجویانی کهزیاد از اینترنت استفاده میکنند،ضمن داشتن نشانههای مرضی از لحاظ شناختیو وجود ترس و اضطراب،از مهارت اجتماعی و مقابلهای کمتری برخوردارند.
از دیگر نتایج تحقیق،آشکار شدن این موضوع است که دانشجویان بسیجیاز وابستگی کمتری به اینترنت نسبت به دانشجویان غیربسیجی برخوردارند."