خلاصة:
حضور در فضای مجازی و استفاده از اینترنت، خصوصا به صورت مداوم و پیوسته نه به شکل حاشیهای و مقطعی و با انگیزههایی حرفهای و نیمهحرفهای به جای انگیزههای صرفا فراغتی، بنا به ویژگیها، خصوصیات، امکانات و کارکردهای خاص این فضا و با عنایت به وضعیت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی جوانان در کلان شهرهای در حال گذار ما، تاثیرات عمیقی را بر جنبههای متفاوت هویت و به تبع آن بر سبک زندگی کاربران ایرانی خصوصا جوانان به مثابه بزرگترین طیف مخاطبان و فعالان این فضا، خواهد گذارد. در حقیقت کاربران ایرانی با توجه به ساختارهای عینی و ذهنی موجود در جهان واقعی خود و بنا به نوع و میزان استفادهشان از اینترنت، تاثیرات و تغییرات وسیع و گستردهای را به طور تدریجی خواهند پذیرفت. در مقاله حاضر به طور مشخص در پی بررسی و مطالعه برخی از تاثیرات اجتماعی حضور در فضای مجازی و استفاده از اینترنت به مثابه یکی از تکنولوژیهای جدید ارتباطی بر ابعاد مختلف هویت، نگرشها و ایستارهای کاربران ایرانی خصوصا کاربران جوان حرفهای هستیم. یافتههای به دست آمده با روش کیفی؛ مطالعه میدانی با تکنیک مصاحبه عمیق در بین10 نمونه ناب از کاربران حرفهای جوان ایرانی همراه با مشاهدات مستقیم و مشارکتآمیز و تحلیل محتوای کیفی برخی متون اینترنتی موجود علیالخصوص وبلاگها، بیانگر آن است که حضور مستمر و فعال در فضای مجازی و استفاده مداوم از امکانات متعدد و منحصربهفرد اینترنت بهخصوص تعامل و تبادل اطلاعات با سایر کاربران متعدد و متفاوت، باعث شکلگیری و تقویت هویت مدرن و بازاندیشانه در بین کاربران ایرانی خصوصا کاربران جوان ایرانی با مصرف حرفهای میشود. در این میان میزان و نوع کاربرد و نحوه ارائه و مدیریت خود توسط کاربر ایرانی در فضای مجازی نیز بر کمیت و کیفیت تغییرات هویتی کاربران مؤثر است.
ملخص الجهاز:
"» نتیجهگیری در مجموع با توجه به مشاهدات و مصاحبههای انجام شده در این پژوهش میتوان گفت،حضوردر فضای مجازی با توجه به خصوصیات و امکانات خاص این فضا-که بیشتر متأثر از دو خاصیت ذاتیآن؛فضا بودگی یعنی نداشتن چارچوبهای فیزیکی و مکانی مشخص و مجازی بودن آن است-نظیرامکاناتی از قبیل:گمنامی،تعامل همزمان و غیرهمزمان با طیف وسیعی از دیگریها اعم از در دسترس یادور از دسترس در دنیای واقعی و متعاقبا دیدن بازتاب خود در ارتباط با سایرین،رویارویی با فضاها وجریانهای ناآشنا،پشت سر نهادن نسبی مرزهای طبیعی و اجتماعی موجود در دنیای واقعی،دسترسیسریع و نسبتا آسان به طیف وسیعی از اطلاعات اعم از محلی،جهانی،تخصصی،عمومی و غیره،تعاملو ارتباط صرفا مبتنی بر نوشتار با سایرین و بینهایت امکان دیگر،کاربران فضای مجازی خصوصاکاربران حرفهای و پر مصرف جوان ایرانی با توجه به ساختارهای عینی و ذهنی جامعه نیمه سنتی،نیمه مدرن،پساسنتی،پیشامدرن خودشان را قادرمیسازد برخی تجارب خرد و کلان ویژه زندگیدر جوامع مدرن کنونی با توجه به ساختارها،نهادها و ساختهای مختص این نوع جوامع را تجربه کرده واز آنها تأثیر پذیرند؛تجاربی نظیر تجربه جدایی مکان از فضا،برقراری روابط دوستانه و صمیمی باسایرین متعدد و متفاوت همراه با احساس نوعی تعهد درونی به رابطه،اعتماد به افراد و ساختارهاینامرئی با در نظر گرفتن و پذیرفتن بیمها و مخاطرات موجود،تجربه آزادی،استقلال و قدرتمندی فردیو سیال بودگی و جهان وطنی،تجربه بازاندیشی دائمی و مداوم و غیره."