خلاصة:
گفتمانهای رسانهای سریالهای تلوپزیونی ماه مبارک رمضان و ارتباط آنها با
برساخت هویت مذهبی نوجوانان هدف اصلی این مقاله است. با بهرهگیری از رویکرد
ترکیببندی هال, استدلال مقاله این است که,برساختن هویت مذهبی نوجوان از
طریق پیوند گفتمان رسانة تلویزیون با گفتمانهای خانواده و گروه همتایان بهتر درک
میشود. برای درک نقش گفتمان رسانهای تلوپزیون در برساخت هویت مذهبی
نوجوانان, از مشاهدة مشارکتی و مصاحبه متمرکز با ده نفر از نوجوانان و والدینشان
در ماه مبارک رمضان استفاده شد. آنچه از"این پژوهش بر میآید. تغییر نسلی با اشاره
ویژه به نقش نمادهای "مذهبی,وتوجه.به آن است. اولین روند به تفاوتهای بین
نوجوانان و والدین در برداشت کلی" آنها مذهبی. همچنین, استقلال
خصوصی شدن مذهب, دسترسی بیشتر به منابع هویتسازء اهمیت پیوستة
مذهب رسانهای و به ویژه سریالهای ماه رمضان در تعیین هویت مذهبی نوجوانان را
نشان میدهد. چنین روندی گسترش گفتمان اخلاقی مبتنی بر رمزگان اخلاقی در
جامعه و سست شدن سایر گفتمانهای هویت ساز برای نوجوانان را نشان می دهد.