ملخص الجهاز:
"به نظر گنسلر مزیت رویکردی که او به اخلاق صوری دارد،آن است که هیچ دیدگاه فرااخلاقی و اخلاقی خاصی را مفروضنمیگیرد،اما در عین حال میتواند توسط همۀ دیدگاههای اخلاقیموجه شود و خود او چنین کاری را انجام میدهد و سعی میکنداین اصول را بر مبنای دیدگاههای اخلاقی گوناگون توجیه کند.
پیشتر نیز نکاتی در توصیفاین کتاب مطرح فرمودند و حال رخصت دادند که در مقدمۀ خود اخلاق صوری با زبانی دقیق و فنی و در عین حال واضح و روشن به صورتبندی منطقی وتنسیق و تحلیل اصول بنیادین اخلاق و در کانون این اصولبه قاعدۀ طلایی میپردازد.
نویسنده،در این کتاب فرایند صوری سازی را که درمورد سایر علوم انجام یافته،در مورد اخلاق اعمال کردهاست،پروژهای که در آن ادعا بر این است که اصولیوجود دارد که صرفنظر از اینکه در اخلاق هنجاریچه دیدگاهی داشته باشیم،باید به آنها معتقد باشیم ونظامهای اخلاقی نیز به میزانی که این اصول را پاسمیدارند بر یکدیگر و بر رقیبی که آنها را رعایت نکردهرجحان مییابند.
این اصل چنان اهمیتیدارد که به نحوی در تمامی اصول اخلاق صوری حضور دارد و بهنظر نویسنده قاعدۀ طلایی به عنوان اصل الاصول اخلاق صوریگونهای اصل سازگاری و یا تعبیری اخلاقی از این اصل است.
او توضیح میدهد که یکایک این گونههامیتوانند در قالبهای بایددار )oG( ،فضیلت محور )vG( ،توصیفی )dG( ،امری )iG( و امری مشروط )hG( درآمدهو از ترکیب گونههای چهاردهگانه و قالبهای پنجگانه،صورت در این کتاب برای نخستین بار به نظر میرسد اخلاق هم میتواند به علوم دقیقهنزدیک شود(چیزی که در علوم انسانی تنها در علم اقتصاد به خوبی رعایت میشود)؛چرا که در این علوم بر هر ادعایی،دلیلی صوری میآورند."