خلاصة:
هدف از تحقیق حاضر به بحث گذاشتن موضوع امکان گفتمان بومی سازی یا اسلامی سازی در ساحت جهانی شدن در دنیای امروز است. مبانی علوم انسانی به صورتی انتزاعی و عام قابل بحث است. یکی از موضوعات قابل بحث در جامعه علمی ایران امروز، طرح دو مفهوم اسلامیسازی و بومیسازی است. روش انجام پژوهش، تحلیل اسنادی بوده و به منظور گردآوری اطلاعات و داده ها، از اسناد و مدارک موجود استفاده شده است. بومی سازی به معنای شکل گیری علوم در یک فضای فرهنگی و تاریخی خاص است. منظور از اسلامی سازی آن است که اسلام به عنوان یک دین و آیین، راه و روش زندگی کردن در عرصه خصوصی و عمومی را نشان داده است. لذا در این تحقیق بر حسب جایگاه علوم انسانی، ضرورت بومیسازی مطرح شد و بحران و کشمکش بین جهانیگرایی و محلیگرایی، موضوع اسلامیسازی به عنوان یک مهندسی فرهنگی شناخته شد. نتیجه نهایی پژوهش حاضر این است که فرایند بومیسازی علم به دنبال شناخت جامعه فعلی است و گفتمان اسلامی سازی، گفتمان طراحی مطلوبیت های فرهنگی تشخیص داده شده بر مبنای دین اسلام است. بر این اساس، اسلامی سازی با دانشی که از دانش بومی شده به دست میآورد، تلاش میکند تا ارزشها و هنجارهای دینی را به طور مثمرثمری در جامعه پیاده کند.
The author of the article aims to discuss the possibility of local or Islamic discourse in today s globalization era.The fundamentals of human sciences are discussed in an abstract and general form. One of the subjects to be discussed in Iran today scientific groups is tow concepts of islamicization and localization. Method: Document and archival and analytical research. Results: Localization is a form of knowledge created in a cultural and historical atmosphere. Islamicization is considered as presenting Islam as a method of life in public and privacy .The present research points the necessity of localization and due to the conflict between globalization and localization، refers to islamicization as a cultural engineering. Conclusion: The author of the article concludes that the process of science localization requires gaining knowledge on the present society and islamicization discourse is the discourse of planning cultural ideals based on Islam.
ملخص الجهاز:
"با توجه به آنچه گفته شد،این مسئله مطرح میشود که در مساحت جهانی شدن و با توجه به ضرورت حضور دین در عرصههای اجتماعی و آموزشی،چگونه میتوان آن را عملیاتی کرد؟ *ضرورت و اهمیت تحقیق عدم مطابقت علو با نیازهای جامعه موجب میشود این تصور به وجود بیاید که ما با افراد گنگی تعامل می کنیم که صحبتهایمان را متوجه نمیشوند و علت آن این است که نظریهها در فضای دیگری شکل گرفته و اهداف دیگری را دنبال میکنند؛درحالیکه میبایست در فضا داخلی شکل بگیرند یا حداقل برای بومیسازی آنها تلاش شود.
سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و تصمیم برای تحول فرهنگی در جامعه و اسلامیسازی دانشگاهها میگذرد،اما هنوز نه این هدف به وقوع پیوسته و نه حتی به درستی جنبهها و زوایای آن واکاری شده است و حتی از نگاه طراحان این ایده،این طرح،مسیری متفاوت از مسیر فکری مبدعان آن را در پیش دارد.
بومیسازی به معنای شکلگیری علوم در یک فضای فرهنگی و تاریخی خاص است و آشنایی با علوم انسانی و در پی آن بحث بومی کردن آن،متناس با ظرفیتهای موجود در جامعه میتواند افقهای روشنی را برای آیندۀ کشور فراهم کند.
(هاشمپور و خلجی،1388،ص 11) اهمیت دانشگاه و ضرورت بازسازی نظام آموزش عالی و اسلامی کردن دانشگاهها از دید این گفتمان تا جایی بوده است که امام خمینی(ره)در تاریخ 59/3/23 فرمان تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی را صادر فرمودند و آقایان:محمد جاد باهنر،مهدی ربانی املشی،عبد الکریم سروش،شمس آل احمد،جلال الدین فارسی، حسن حبیبی و علی شریعتمداری را به عضویت آن درآوردند تا با گردآوری افراد صاحبنظر برای برنامهریزی آموزشی و تدوین خطمشیهای فرهنگی اقدام کنند(دانشگاه و دانشگاهیان از نظر امام،1385،ص 169)."