خلاصة:
سازمان های عمومی برای ارتقای میزان خدمات رسانی به مشتریان و حفظ جایگاه خود باید به تدوین و اجرای برنامه های راهبردی بپردازند. محور نظری پژوهش حاضر، بر راهبرد کارآفرینی سازمانی در سازمان های عمومی غیردولتی استوار است که در آن پیامدهای رخداد این راهبرد مورد مداقه قرار گرفته است؛ به واسطه ی ویژگی های خاص مؤسسات عمومی، راهبردهای تجویزی در سازمان های خصوصی کارگشا نیست. از اینرو تحقیق حاضر با مطالعه ی موردی شهرداری تهران به عنوان یکی از سازمان های عمومی غیردولتی و بر اساس روش نظریه ی برخاسته از داده ها و تحلیل گزاره ها برپایه ی داده های مستخرج از مشاهدات و مصاحبه با ۲۵ نفر از مطلعان کلیدی صورت گرفته است. با عنایت به نو بودن موضوع و وجود نارسایی های نظری در فصل مشترک سازه های پژوهش، هدف اصلی مقاله ی حاضر، کنکاش در مفاهیم مشترک و تحلیل پیامدهای راهبرد کارآفرینی سازمانی است که نوآوری مطالعه ی حاضر نیز محسوب می شود. مفهوم پردازی راهبرد کارآفرینی سازمانی برپایه ی داده های واقعی نشان می دهد پیامدهای رخداد این راهبرد شامل 12 گزاره ی مفهومی اولیه در مرحله ی کدگذاری باز و 3 گزاره ی مقوله ای در مرحله ی کدگذاری محوری شامل تعالی عملکرد، تعالی منابع انسانی و تعالی مشتریان تشخیص داده شدند که منجر به ایجاد ارزش عمومی جدید به عنوان خروجی نهایی در شهرداری تهران می شود.
ملخص الجهاز:
مفهوم پردازي راهبرد کارآفريني سازماني برپايه ي داده هاي واقعي نشان ميدهد پيامدهاي رخداد اين راهبرد شامل ١٢ گزاره ي مفهومي اوليه در مرحله ي کدگذاري باز و ٣ گزاره ي مقوله اي در مرحله ي کدگذاري محوري شامل تعالي عملکرد، تعالي منابع انساني و تعالي مشتريان تشخيص داده شدند که منجر به ايجاد ارزش عمومي جديد به عنوان خروجي نهايي در شهرداري تهران ميشود.
بدين ترتيب هدف مطالعه ي حاضر، «مطالعه ي پيامدهاي راهبرد کارآفريني سازماني در سازمان هاي عمومي ير دولتي و بر اساس مطالعه ي موردي سازمان شهرداري تهران » است ؛ براي تحقق اين منظور، سازماندهي مقاله به اين صورت است که در ادامه پيشينه ي نظري در سه دسته ي اصلي کارآفريني سازماني، راهبرد کارآفريني سازماني و نيز تعريف ، ويژگيها و شرايط سازمان هاي عمومي غيردولتي آورده شده است ؛ شايان ذکر است که با توجه به نو بودن مفهوم راهبرد کارآفريني سازماني، در مطالعه ي حاضر قريب به همه ي تحقيقات پيشين احصا گرديده و مورد اشاره قرار گرفته است .
در مطالعه ي حاضر و بر اساس مشاهدات و مصاحبه هاي صورت گرفته چهار مقوله ي انگيزه بيشتر، يادگيري سازماني، انعطاف پذيري بالاتر و پذيرش تغيير از پيامدهاي رخداد کارآفريني سازماني در شهرداري تهران مشاهده شده است که منجر به تعالي منابع انساني اين سازمان ميشود.
Creating corporate entrepreneurship, Strategic Management Journal.