خلاصة:
بررسی و تحلیل جهان اسطوره، پیوسته در میان محققان جایگاهی ویژه داشته و گذشت زمان هرگز از اهمیت و جذابیت آن نکاسته است. یکی از اجزای تشکیل دهنده جذابیت اسطوره، نوع نگاه و باور به خدایان در اقوام و ملت ها است. این پژوهش تنها به بررسی و مقایسه خدایان آب و ویژگی های آن در اساطیر ایران و ویتنام می پردازد. در اساطیر ایرانی ـ در مقایسه با اساطیر ویتنام- ایزدان آب بسیار قدرتمند و آرمانی تر و کاملا مطلق هستند و صفت فرشته گو نگی در وجودشان انکارناپذیر است. در اساطیر ویتنامی، صفت خدایی یا بهتر بگوییم فرشته گونگی در وجود خدایان کمتر است؛ خدایان ویتنامی هرچند همچون خدایان ایرانی فراطبیعی اند، صفات آنها مطلق و یک سویه نیست. خدایان آب ویتنامی گاه مظهر لطف و مهربانی و گاه مظهر خشونت و خشم و تباهی اند.
ملخص الجهاز:
"در شاهنامه آمده است: {Sگرت هیچ سختی به روی آورند#ز نیک و ز بد گفتوگوی آورند# بر آتش برافکن یکی پر من#که بینی هم اندر زمان فر منS} (فردوسی 1374،ج 1:145) در شاهنامه سیمرغ را موجودی فرزانه و آگاه میبینیم که در دو مورد به استمداد زال پاسخ میدهد:یکبار در تولد رستم: {Sبیاور یکی خنجر آبگون#یکی مرد بینادل رهنمون# نخستین به می ماه را مست کن#ز دل بیم و اندیشه را پست کن# بکافد تهیگاه سرو سهی#نباشد مر او را ز درد آگهی# وزو بچه شیر بیرون کشد#همه پهلوی ماه در خون کشد# و از آن پس بدوز آن کجاکرد چاک#ز دل دور کن ترس و تیمار و باک# بدو مال از آن پس یکی پر من#خجسته بود سایه فر منS} (همان:237) بار دوم در جنگ رستم با اسفندیار که به یاری او میشتابد: {Sبر آن خستگیها بمالید پر#هم اندر زمان گشت با زیب و فرS} (همان،ج 6:296) و چاره را بدو مینماید: {Sبه زه کن کمان را و این چوب گز#بدینگونه پرورده در آب رز# ابر چشم او راست کن هر دو دست#چنان چون بود مردم گزپرستS} (همان:299) سیمرغ هشیار،در نقش توتمی خویش نیز به عنوان هشداردهنده از خطر، رستم را از نبرد با اسفندیار برحذر میدارد،زیرا از فرجام کار آگاه است: {Sچنین گفت سیمرغ که از راه مهر#بگویم کنون با تو راز سپهر# که هرکس که او خون اسفندیار#بریزد ورا بشکرد روزگارS} (همان،ج 6:297) گاو برمایه از دیگر جانوران توتمی اساطیری ایران که بخشی از موجودات یا متعلقات آن جانور به یاری معتقدان به خویش میآید،گاو برمایه است."