خلاصة:
هدف این پژوهش تحلیل عارضه های سازمانی دانشگاههای دولتی شهر اصفهان بر اساس مدل شش جعبه از دیدگاه اعضای هیئت علمی و ارتباط آن با سلامت سازمانی و کیفیت محیط کار است. روش تحقیق همبستگی برای انجام یافتن این مطالعه انتخاب شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی شهر اصفهان در سال تحصیلی 90- 1389 به تعداد 1544 نفر بود که با استفاده از روش نمونه-گیری تصادفی طبقه ای 218 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامه عارضه های سازمانی با 77 سؤال، پرسشنامه کیفیت محیط کار با 25 سؤال و پرسشنامه سلامت سازمان با 26 سؤال استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامه عارضه یابی با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 94%، پرسشنامه کیفیت محیط کار91% و پرسشنامه سلامت سازمان93% برآورد شد. یافته ها نشان داد که در مؤلفه رهبری، ارتباطات و پاداش، میانگین عارضه های سازمانی کمی بالاتر از حد متوسط و در مؤلفه های اهداف، ساختار و مکانیزمهای یاری رسان میانگین مؤلفه ها پایین تر از حد متوسط بودند. همچنین، رابطه منفی، معکوس و معناداری بین هر یک از مؤلفه های عارضه یابی و کیفیت محیط کار و سلامت سازمانی وجود داشت.
ملخص الجهاز:
"آیا بین نظرهای اعضای هیئت علمی در خصوص کیفیت محیط کار دانشگاههای دولتی شهر اصفهان برحسب ویژگیهای جمعیتشناختی(سن،جنسیت،رشته تحصیلی،وضعیت استخدامی،سابقه خدمت،رتبه علمی و دانشگاه محل خدمت)تفاوت وجود دارد؟ روش پژوهش با توجه به اینکه در این تحقیق به عارضهیابی سازمانی دانشگاههای دولتی شهر اصفهان براساس مدل شش جعبه و ارتباط آن با سلامت سازمانی و کیفیت محیط کار پرداخته شده است،از نظر هدف کاربردی و از نظر روش همبستگی است.
2. با توجه به فرضیه دوم و ارتباط منفی هریک از مؤلفهها و سلامت سازمانی به مدیران دانشگاهها پیشنهاد میشود که با ایجاد جو خوشبینی در دانشگاه،حمایت از ایدههای اعضای هیئت علمی تطابق اهداف دانشگاه با خواستههای منطقی اعضا،ایجاد نگرش تغییر در سازمان،ایجاد نگرش دانشگاه به هدفگذاری،سیاستگذاری و هدایت اعضا برای توسعه مرزهای دانش،انجام دادن بسیاری از برنامههای دانشگاه با اقدامات گروهی،سازگاری مطلوب اعضا با محیط دانشگاه،انجام دادن هراقدامی در دانشگاه براساس دانش حرفهای،اهمیت دادن به رشد خلاقیت میان اعضا،استفاده مطلوب از منابع آموزشی دانشگاه،تصمیمگیریهای مشارکتی،وجود اولویت تولید دانش در دانشگاه،برخورداری اعضا از اختیارات لازم در حوزه خود،ایجاد فرصتهایی برای رشد حرفهای اعضا، وجود احساس همبستگی میان اعضا،حل مشکلات دانشگاه در زمان مناسب و تمرکز اعضا براهداف دانشگاه و آمادگی و مطالعه کافی تغییرات در دانشگاه به بهبود سلامت سازمانی دانشگاه کمک کنند."