خلاصة:
یکی از ارزش های محیطی در صحنه رقابت بین الملل، توانایی خلق مزیت نسبی و رقابتی در محیط پویا و پرتحول صنعت امروزی است. در این رابطه استفاده از سیستم های منعطف و چابک در محصولات اجتناب ناپذیر است. بنابراین برای اینکه سازمان ها و به خصوص شرکت های صنعتی بتوانند به محیط پویا و پیچیده خود پاسخ دهند، باید بتوانند این ارزش های محیطی را وارد سازمان کرده و با فراگیر کردن اجرای مستمر، آن را به صورت یک پیش فرض اساسی و ارزش درون سازمانی درآورند. انعطاف پذیری در صنایع تولیدی کشور، خصوصا در صنایع خودروسازی که از تغییرات و پویایی بالایی برخوردار است، به عنوان یک ضرورت مطرح می شود. از یک سو انعطاف پذیری مفهومی فراگیر و چند بعدی بوده و از سوی دیگر مدلی برای اندازه گیری آن وجود ندارد. بنابراین نکته اول، عدم وجود مدل یکتا و نکته دیگر، عدم سنجش و اندازه گیری آسان آن با روش های معمولی است. در این مقاله مساله اصلی ارائه مدلی برای اندازه گیری انعطاف پذیری سازمانی و مقایسه نتایج حاصل از حل مدل با وضعیت واقعی شرکت ایران خودرو است.
One of the environmental values in international competition arena is the capability of providing relative and competitive advantage، in dynamic and mutative environment of the modern industry. In this way، applying the flexible and agile systems in products and production process is emphasized. Also، it is inevitable to pay attention to quality and customer requirements in this regard. Organizations and specially the industrial corporations should be able to respond to their dynamic and complex environment so، they should be able to incorporate these environmental values in organization & make them as a fundamental presumption and intra-organizational value through making their sustainable performance widespread.
In Iran's production industries particularly automobile industries that face great changes and dynamism، the flexibility are necessary. Flexibility is a multi-dimensional & pervasive concept، while there is no model for measuring it. So، the first point is the lack of a unique model and the second one is the lack of an easy measurement method. The main problem of this article is presenting a model for measuring organizational flexibility and comparing the results of solving the model to those of real situations of the Iran Khodro Company.
ملخص الجهاز:
انعطاف پذیری تولید یک عنصر مهم از راهبرد عملیاتی شرکت است همان گونه که یکی از اولویت های رقابتی اصلی است که معمولا مورد استفاده قرار میگیرد [٥].
٣. روش شناسیتحقیق روش مورد استفاده در پژوهش ، روش توصیفی-تحلیلی میباشد که برای طراحی مدل ریاضی انعطاف پذیری از روش های مختلفی به شرح زیر در تحقیق استفاده شده است : ١.
در این قسمت به ارائه مدل مناسبی برای انعطاف پذیری در سیستم های تولیدی پرداخته شده است .
بلکه با توجه به محیط عملیاتی سیستم تولیدی مورد نظر و همچنین اهداف و محدودیت های دیگر موجود در تحقیق سعی شده است که ابعاد مهم تر و کاربردیتر در مدل گنجانده شود.
اکنون بعد از توضیحاتی در مورد برنامه ریزی آرمانی و دلیل استفاده از آن در این تحقیق به تشریح مدل ، محدودیت ها، اندیس ها و مفروضات آن میپردازیم : آرمان های به کارگرفته شده درمدل های ریاضیانعطاف پذیری.
در مسائل و مدل های ریاضی انعطاف پذیری معمولا برآورده کردن و پاسخ گویی به موارد زیر مورد توجه قرار میگیرد: - زمان (تولید، مونتاژ، حمل ونقل و...
در مدل مورد نظر تحقیق حاضر از سه دسته اندیس مختلف استفاده شده است : دسته اول ) این دسته به تعداد خط های تولیدی و مونتاژ به کار گرفته شده در کارخانه یا سیستم های تولیدی مختلف اشاره دارد.
A framework for assessing value chain agility, International Journal of Operation & Production Management, 26)2(, 118-140.