خلاصة:
موضوع تخصیص و مکان یابی ایستگاه های امداد جاده ای، به دلیل داشتن تاثیرات زیادی که بر نحوه خدمت دهی به مصدومین جاده ای دارد، مورد توجه محققان زیادی قرار گرفته است. در این گونه مسائل، هدف اصلی تحقیق، مکان یابی بهینه ایستگاه های امداد جاده ای و تقسیم بندی نواحی تحت خدمت، برای تخصیص مناسب آنها به خدمت دهنده ها است. این مسائل از این رو دارای اهمیت هستند که معیارهای عملکردی سیستم از جمله مدت زمان انتظار مشتری را بهبود داده و می توانند منجر به نجات جان یک مصدوم شوند. در این تحقیق تخصیص ایستگاه های امداد جاده ای بزرگراه تهران قم (محدوده تهران)، با استفاده از مدل صف هایپرکیوب که یکی از معروف ترین مدل های صف در زمینه مکان یابی است، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بدین منظور، پس از تعیین تعداد حالات سیستم، معادلات تعادلی هر حالت سیستم با استفاده از نمودار آهنگ استخراج گردیده است. سپس با استفاده از احتمالات حدی بدست آمده معیار های عملکردی سیستم، از جمله میزان بار کاری هر خدمت دهنده، مدت زمان انتظار مشتری برای دریافت خدمت و ... محاسبه شده و با تغییر پیشنهادی قابل اجرا در عمل، در اندازه نواحی تخصیص داده شده به هر خدمت دهنده، معیارهای عملکردی سیستم بهبود داده شده اند.
Road relief stations Location and allocation problems are known to have a significant impact upon performance of road victims servicing. The main purpose of this kinds of problems، are road relief Stations locating and districting the areas to appropriate servers assignment. These problems are so important، because of improving the performance criteria، such as Customer waiting time that leads to increasing the probability of victim survival. In this research، road relief stations of Tehran-Qom highway are reallocated، using hypercube queening model (the most popular queening model for locating and allocating problems). For reaching this goal، the different state of the system and the equilibrium equations of each state were determined، using the rate diagrams. Then by using limit probabilities، the system performance criteria such as server’s workload and customer waiting time was calculated and by practical suggestions for resizing each server allocated areas، the performance of the system had improved.
ملخص الجهاز:
در این گونه مسائل ، هدف اصلی تحقیق ، مکان یابی بهینۀ ایستگاه های امداد جاده ای و تقسیم بندی نواحی تحت خدمت ، برای تخصیص مناسب آنها به خدمت دهنده ها است .
در این تحقیق تخصیص ایستگاه های امداد جاده ای بزرگراه تهران قم (محدودة تهران )، با استفاده از مدل صف هایپرکیوب که یکی از معروف ترین مدل های صف در زمینۀ مکان یابی است ، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است .
در سیستم های خدمت رسانی اورژانسی، آنچه بیشتر برای سازمان و مشتری مهم است ، مدت زمان رسیدن خدمت دهنده به مشتری در هنگام وقوع حادثه و کیفیت خدمات ارائه شده به او میباشد.
در این تحقیق با درنظر گرفتن مفروضاتی، سعی در تخصیص مراکز خدمت دهی خدمات اورژانسی داشته ، بطوریکه معیارهای عملکرد سیستم به عنوان یک سیستم صف ، از جمله : بار کاری هر آمبولانس ، میانگین زمان سفر هر آمبولانس و ...
درواقع با درنظر گرفتن وضعیت فعلی سیستم ، معیارهای عملکردی سیستم محاسبه شده و با تغییرات پیشنهادی و محاسبۀ معیارهای عملکردی الگوی پیشنهادی، حالت بهینه تر برای تخصیص ایستگاه های امداد جاده ای در طول بزرگراه تهران ـ قم ، ارائه گردد.
هدف اصلی این تحقیق ، تعیین حالت بهینه تر برای تخصیص ایستگاه های امداد جاده ای موجود در طول بزرگراه تهران ـ قم (محدودة تهران ) میباشد، به نحوی که معیارهای عملکردی سیستم بهبود یابند.
Iannoni Ana Paula, Morabito Reinaldo, and Saydam Cem. Optimizing large scale emergency medical system operations on highways using the hypercube queuing model.