خلاصة:
به طور کلی معنا و مفهوم کفر در اصطلاح قرآن و حدیث چندان تفاوتی ندارد. براین اساس، می توان مجموعه معانی واژه کفر را که در احادیث کتاب شریف بحار انوار و در بیش از پنج هزار مورد، با شکل ها و صیغه های گوناگون به کار رفته شده را در پنج گروه دسته بندی کرد: 1. انکار یگانگی خداوند یا برخی صفات او یا شک در آنها 2. انکار نبوت عامه یا خاصه 3. انکار معاد یا برخی خصوصیات آن 4. انکار امامت 5. ارتکاب معصیت. هرچند در این تحقیق تنها اهل کتاب مورد نظر می باشند، اما از آنجا که فقیهان شیعی از کافر بنام یکی از نجاست نام برده و اهل کتاب و مشرکان مشمول این عنوان هستند، لذا آشنایی با مفهوم «کفر» به ویژه در فرهنگ و حدیث، از ضروریات مقاله حاضر است تا حدود قلمرو موضوع تحقیق روشن شود.
ملخص الجهاز:
"2)استدلال به اجماع مهمترین دلایل قائلان به نجاست اهل کتاب پس از قرآن،اجماع فقهای شیعه بر نجاست اهل کتاب است،حتی عدهای از فقها که دلالت آیات قرآن را در این مورد ناتمام دیدهاند برای تضعیف احادیث معتبر در بیان طهارت اهل کتاب،فقط به اجماع تمسک کرده و آنرا قویترین دلیل نجاست اهل کتاب دانستهاند،حتی بزرگانی چون امام خمینی(ره)و آیت&%00615KDFG006G% الله خویی که همه ادله نجاست را مردود دانستهاند و علی القائده باید به طهارت اهل کتاب فتوا میدادند،به موجب شبهه اجماع در این باره فتوا نداده و حکم به احتیاط وجوبی دادهاند.
بنابراین ادله مذبور که از سوی فقیهان قائل به نجاست اهل کتاب بر این حکم«نجاست اهل کتاب»اقاله شده است همگی ناتمام و بیاعتبارند و برای یافتن حکم صحیح باید دلائل قائلین به طهارت را بررسی کرد: نقل و بررسی استدلال قائلان به طهارت اهل کتاب 1)استدلال به کتاب با توجه به اینکه خداوند در سوره مائده آیه پنج،طعام اهل کتاب را برای مؤمنان حلال کرده است و لفظ«طعام»به شهادت کتب لغت و فهم عرف به معنای همه گونه خوردنی میباشد و شامل غذاهای پخته هم میشود و چون شستن ظرف و طبخ غذا حتی نان-مخصوصا در زمان آن-معمولا با مباشرت دست بوده است،اگر بدن هل کتاب ذاتا نجس شرعی باشد، مطمئنا همه غذاهای پخته شده و ظرفهای آنان نیز نجس و خوردن آن غذاها حرام می باشد."