ملخص الجهاز:
و لازم بيان مذکور اين است که هر چيزي که متعلق عمل و صنع وي واقع نگرديده مانند درياها و بيابان ها و بيشه ها و معبرهاي سيل و کوهها و معدن ها و نظائر اينها بلکه غنيمتهاي جنگي، ملک وي نمي باشد و کلا به خداوند متعال تعلق دارد و در طول ملکيت حق تعالي، به رسول الله ــ صلي الله عليه و آله ــ اختصاص دارد، پس انفال چنان که به مقتضاي کتاب و سنت و اجماع متعلق به خداوند و رسول الله است، به حسب اعتبار عقل نيز متعلق به جناب مالک الملوک ــ تبارک و تعالي ــ و رسول الله است و به مقتضاي اخبار کثيره متواتره بعد از رسول الله متعلق به امام قائم مقام آن حضرت است که طبق تشخيص در مصلحت امامت و امت مصرف مي نمايد و اخبار بسيار در اين زمينه قبلا نقل نموديم، مراجعه شود.
ضرورت حکومت اسلامي در زمان غيبت ممکن است گفته شود: چون در زمان غيبت بر مسلمين واجب نيست که حکومت اسلامي مجري احکام اسلام و حدودش تاسيس نمايند بلکه زمان غيبت زمان هرج و مرج است اگر چه به درازا بکشد و در چنين امتدادي از زمان، اسلام مردم را مهمل و رها نموده تا آنکه حضرت ولي الله منتظر ــ عجل الله تعالي فرجه ــ ظهور فرمايد با توجه به چنين راي ــ که افتراء صريح بر خداوند است ــ مي توان گفت که بر عهده ي تفضل ائمه طاهرين عليهم السلام بوده که انفال را بر جوامع بشري و لااقل بر مسلمين و خصوصا بر شيعيانشان حلال فرمايند، زيرا معيشت و بقاءشان بدون انفال ممتنع است، بلي تحليل سهم سادات عظام صحيح به نظر نمي رسد چه آن که اين طائفه محترم از زکات محرومند و خداوند متعال در عوض اين حرمان سهمي از خمس را به آنان اختصاص داده است.