خلاصة:
ﺗﺤﻠﻴﻞ رﻳﺨﺖﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﺑﻪ روش وﻻدﻳﻤﻴﺮ ﭘﺮاپ در ﺣﺪود 002 ﺣﻜﺎﻳﺖ ﻋﺎرﻓﺎﻧﻪ از دو ﻛﺘﺎب ارزﺷﻤﻨﺪ ﻛﺸﻒاﻟﻤﺤﺠﻮب و ﺗﺬﻛﺮهاﻻوﻟﻴﺎ ﻣﺸﺨﺺ ﻛﺮد ﻛﻪ در ﺧﻮﻳﺸﻜﺎری2 ﺧﺎص ﻋﺎرﻓﺎﻧﻪﻫﺎ، ﻛﻪ ﻛﺮاﻣﺖ در ﺟﺎﻳﮕﺎه ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ و ﻧﻘﻄﺔ ﻋﻄﻒ داﺳﺘﺎن واﻗﻊ اﺳﺖ، ﺗﺎﺑﻊ ﻣﻌﻨﺎی داﻣﻨﺔ ﺑﻴﺸﺘﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪﻫﺎی دﻳﮕﺮ )ﻋﺎﻣﻴﺎﻧﻪﻫﺎ، ﻋﺎﺷﻘﺎﻧﻪﻫﺎ و ...( دارد. ﺑﺎ وﺟﻮد اﻳﻨﻜﻪﺗﻌﺪاد ﻧﻘﺶ وﻳﮋهﻫﺎ ﻣﺤﺪود اﺳﺖ از ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﻲ ﺑﺴﻴﺎری ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. ﺗﻨﻬﺎ ﻋﺎﻣﻞ 711 ﻫﻤﺴﺎﻧﻲ در ﭼﻨﻴﻦ آراﻳﺸﻬﺎی ﻛﻮﭼﻚ ﻣﻘﻴﺎس ﺑﺎ رﻧﮕﻬﺎی ﻣﺘﻨﻮع، ﺟﺎﻳﮕﺎه ﻧﻘﺶ وﻳﮋهﻫﺎﺳﺖ؛ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل5، ﺷﻤﺎره 81، زﻣﺴﺘﺎن 6831 ﻫﻤﭽﻮن ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻛﺪﻫﺎی رﻣﺰ در ﻣﺤﻠﻬﺎی وﻳﮋه در راﺳﺘﺎی ﻫﻤﺨﻮاﻧﻲ ﺑﺎ ﻧﻘﻄﺔ ﻋﻄﻒ داﺳﺘﺎن. در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺳﻪ ﺣﻮزة ﻛﻨﺶ3، ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ و ﺗﻌﺪاد ﺧﻮﻳﺸﻜﺎرﻳﻬﺎ ﺑﻪ 11 رﺳﻴﺪ ﻛﻪ ﺑﻌﻀﻲ ﺑﺎ آﻧﭽﻪ در ﻋﺎﻣﻴﺎﻧﻪﻫﺎ وﺟﻮد دارد، ﻫﻤﺴﺎن، و ﺑﻌﻀﻲ دﻳﮕﺮ ﺟﺪﻳﺪ و ﺧﺎص ﻋﺎرﻓﺎﻧﻪﻫﺎﺳﺖ.
ملخص الجهاز:
"4 وی ﻗﺼﻪﻫﺎ را ﻫﻤﭽﻮن ﻳﻚ ﻛﻞ در ﻧﻈﺮ ﻣﻲﮔﻴﺮد 811 و ﺗﻤﺎم ﻋﻮاﻣﻞ ﺳﺎزﻧﺪه ﻫﺮ ﭘﺪﻳﺪه )ﻗﺼﻪ( و ﺑﻮﻳﮋه ارﺗﺒﺎط آﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ را ﻟﺤﺎظ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻧﻪ ﺻﺮﻓﺎ ﻳﻜﻲ از ﻋﻮاﻣﻞ آن را؛ ﻛﺎری ﻛﻪ ﭘﻴﺶ از وی ﺑﺮای ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻗﺼﻪﻫﺎ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل5، ﺷﻤﺎره 81، زﻣﺴﺘﺎن 6831 دروﻧﻤﺎﻳﻪ ﻳﺎ ﺑﺮاﺳﺎس ﺧﺎﺳﺘﮕﺎهﻫﺎی ﺗﺎرﻳﺨﻲ ﻳﺎ ﻧﻮع ﺷﺨﺼﻴﺘﻬﺎ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه5 ﻛﺎﻣﻼ ﺷﺒﻴﻪ ﺑﻪ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺜﺎل ﮔﻴﺎﻫﺎن را ﻓﻘﻂ از ﻟﺤﺎظ ﻣﻨﺎﻃﻖ روﻳﺶ، ﺷﻜﻞ ﺑﺮگ، ﺳﺎﻗﻪ، رﻳﺸﻪ ﻳﺎ ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺗﻜﺜﻴﺮ ﻳﺎ ﺻﺮﻓﺎ ﻓﺎﻳﺪه آﻧﻬﺎ ﺑﺮرﺳﻲ ﻛﻨﻨﺪ در ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺪام از اﻳﻦ ﻋﻮاﻣﻞ از دﻳﮕﺮی ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻣﻲﭘﺬﻳﺮد و ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﻲ ﺳﺎزهای ﺑﻨﻴﺎدﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ.
VI,IVروﻳﺪادﻫﺎی رﺑﻂدﻫﻨﺪه ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﻓﻘﻂ اﻫﻤﻴﺖ آﻧﻬﺎ در روﻧﺪ داﺳﺘﺎن و در ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل5، ﺷﻤﺎره 81، زﻣﺴﺘﺎن 6831 درﺟﺔ رﺑﻂ دﻫﻨﺪﮔﻲ و ﺑﺮﻗﺮاری ﭘﻴﻮﻧﺪ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﻲﺷﻮد )ﺗﻌﺮﻳﻒ: روﻳﺪاد رﺑﻂ دﻫﻨﺪه، ﻧﺸﺎﻧﻪ ′′ Bو ′ :( Bﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎﻳﻲ از ﻗﺒﻴﻞ ذﻛﺮ زﻣﺎن روﻳﺪاد، ﻣﺪت اﻧﺘﻈﺎر و اﻗﺎﻣﺖ ﻳﺎ ﺳﭙﺮی ﺷﺪن ﺣﺎدﺛﻪ، ﻣﻜﺎن روﻳﺪاد، اﺣﺴﺎس دروﻧﻲ ﺷﺨﺺ )اﻇﻬﺎر ﻋﻮاﻃﻒ(، ﻓﺮاﺧﻮاﻧﻲ، آﻣﺪن، رﻓﺘﻦ، ﺧﺒﺮ دادن، زﻣﻴﻨﻪﺳﺎزی و ﻣﻘﺪﻣﻪﭼﻴﻨﻲ، ﺣﺪﻳﺚ ﻧﻔﺲ و ﻏﻴﺮه در اﻳﻦ ﺧﻮﻳﺸﻜﺎری ﻳﺎ ﻋﻨﺼﺮ ﻣﻴﺎﻧﺠﻲ ﮔﻨﺠﺎﻧﺪه ﻣﻲﺷﻮد.
در ﻫﺮ ﺧﻮﻳﺸﻜﺎری، ﻛﻨﺸﻬﺎی ﻣﺘﻔﺎوﺗﻲ ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻦ ﻣﻲﮔﺮدد اﻣﺎ در ﻣﻌﻨﺎ و ﻣﻔﻬﻮم ﺧﻠﻠﻲ وارد ﻧﻤﻲﺷﻮد؛ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل، ﻧﻤﺎز، روزه و اﻋﻤﺎﻟﻲ 031 از اﻳﻦ ﻗﺒﻴﻞ ﻛﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻛﻨﺸﻲ ﻛﻪ در ﺧﻮﻳﺸﻜﺎری ) yﻧﻤﻮد ﻋﻴﻨﻲ ﺗﺤﻮل( ﻣﻲآﻳﺪ، ﺣﺘﻲ در ﺧﻮﻳﺸﻜﺎری ) A/aﺷﺮارت ﻳﺎ ﻛﻤﺒﻮد و ﻣﺼﻴﺒﺖ( ﺟﺎی ﮔﻴﺮد اﻟﺒﺘﻪ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪای ﻛﻪ در رواﺑﻂ ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل5، ﺷﻤﺎره 81، زﻣﺴﺘﺎن 6831 اﻟﺒﺘﻪ آن ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪای اﺳﺖ ﻛﻪ در رواﺑﻂ ﻣﻌﻨﺎﻳﻲ آن ﺑﺎ ﺧﻮﻳﺸﻜﺎری ) Kﻛﺎرﺳﺎزی ﻣﺼﻴﺒﺖ ﻳﺎ ﺷﺮارت( آﺷﻔﺘﮕﻲ اﻳﺠﺎد ﻧﻤﻲﺷﻮد."