خلاصة:
ﻗﺼﻪﻫﺎی ﻋﺎﻣﻴﺎﻧﻪ ﺻﺮﻓﺎ اﻓﺴﺎﻧﻪﻫﺎ و ﺣﻜﺎﻳـﺎت دور از ذﻫـﻦ، آرﻣﺎﻧﮕﺮاﻳﺎﻧـﻪ و ﻓﺎﻗـﺪ ﭘﻴﺮﻧـﮓ واﻗﻌﻴﺖ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﺘﻮان از دﻳﺪﮔﺎه ﺗﻔﻨﻦ و ﮔﺬر روزﮔﺎر ﺑﺪاﻧﺎن ﻧﮕﺮﻳﺴﺖ؛ در ﻻﺑﻪﻻی اﻳـﻦ ﻗﺼﻪﻫﺎ ﺷﻴﻮة زﻧﺪﮔﻲ ﮔﺬﺷﺘﮕﺎن ﻧﻬﻔﺘﻪ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﭼﺮاغ راه آﻳﻨﺪﮔﺎن ﺑﺎﺷﺪ. ﻳﻜـﻲ از زﻳﺒﺎﺗﺮﻳﻦ و ﺟﺬاﺑﺘﺮﻳﻦ ﻗﺼﻪﻫﺎی ﻋﺎﻣﻴﺎﻧﻪ ﻓﺎرﺳﻲ، دارابﻧﺎﻣﻪ ﻃﺮﺳﻮﺳﻲ اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﺑـﻴﺶ از اﻳﻨﻜﻪ ﺑﻪ ﺷﺮح اﺣﻮال داراب اردﺷﻴﺮ ﺑﭙﺮدازد، ﺷﺮح اﺣﻮال اﺳﻜﻨﺪر روﻣﻲ، ﺑـﻮراندﺧـﺖ و561 ﺣﻜﻤﺎی ﻳﻮﻧﺎن اﺳﺖ. اﻳﻦ ﻗﺼﻪ در ﻗﺴﻤﺘﻬﺎی اﻧﺘﻬﺎﻳﻲ ﺷﺪﻳﺪا ﺑﻪ رﻣﺰ و ﺗﺄوﻳﻞ و ﺑﻴﺎن ﻣﺴﺎﺋﻞ رﻣﺰی ﻣﻲﮔﺮاﻳﺪ.ﮔﺎم ﻧﻬﺎدن اﺳﻜﻨﺪر ﺑﻪ ﺳﺮزﻣﻴﻨﻬﺎی ﻓﺮاواﻗﻌﻲ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮرﻳﺎﻓﺘﻦ ﭼﺸﻤﻪ ﺣﻴﺎت،ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل7، ﺷﻤﺎره 82، ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن9831 دﺳﺘﻤﺎﻳﺔ اﺻﻠﻲ ﻃﺮﺳﻮﺳﻲ در ﭘﺮدازش اﻳﻦ داﺳﺘﺎن اﺳﺖ و ﻫﻤﻴﻦ ﻣـﺴﺌﻠﻪ ﺑﺎﻋـﺚ ﻇﻬـﻮر و ﺣﻀﻮر ﺑﺮﺧﻲ ﻣﻮﺟﻮدات، اﺷﻴﺎ و زﻣﺎن و ﻣﻜﺎن ﻓﺮاواﻗﻌﻲ در اﻳﻦ ﻗﺼﻪ ﺷﺪه و آن را ﻗﺎﺑـﻞ رﻣﺰ و ﺗﺄوﻳﻞ ﻛﺮده اﺳﺖ. اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ در ﭘﻲ ﺑﺮرﺳﻲ اﻳﻦ ﺳﺆال ﺧﻮاﻫـﺪ ﺑﻮدﻛـﻪ آﻳـﺎ دارابﻧﺎﻣـﻪ ﻃﺮﺳﻮﺳـﻲ واﻗﻌـﺎ دارای ﻇﺮﻓﻴﺖ رﻣﺰی اﺳﺖ و ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﻲﺗﻮان اﻧﻮاع آن را دﺳﺘﻪﺑﻨﺪی ﻛﺮد. ﻧﮕﺎرﻧﺪﮔﺎن اﻳـﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ روش ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ- ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺠﻲ از رﻣﺰﻫﺎی آن دﺳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻪ، و اﻧـﻮاع آن را در ﭘﻨﺞ دﺳﺘﻪ اﻧﺴﺎﻧﻲ، ﺣﻴﻮاﻧﻲ، ﻣﻜﺎﻧﻲ، ﻧﺒﺎﺗﻲ و ﺷﻴﺌﻲ )ﺳﺎﻳﺮ( ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻛﺮدهاﻧﺪ.
ملخص الجهاز:
" ﺑﻪ ﻃﻮرﻛﻠﻲ ﻣﻲﺗﻮان ﺑﻪ ﭘﺎرهای از ﻣﻀﺎﻣﻴﻦ اﺻﻠﻲ داﺳﺘﺎﻧﻬﺎی رﻣﺰی )ﻧﻚ ﺑﻪ اﺳـﺪﭘﻮر: 62- 171 52( در دارابﻧﺎﻣﻪ رﺳﻴﺪ؛ ﻫﻤﭽﻮن: اﻋﺘﻘﺎد ﺑﻪ دوﺑﻌﺪی ﺑﻮدن اﻧﺴﺎن )ﺟﺴﻢ و ﺟﺎن ﻳﺎ ﻧﻔـﺲ و روح(، ـﻮاﻏﻞ ـﺴﻲ و ﺗﻌﻠﻘــﺎت ـﺴﻤﺎﻧﻲ ﺑــﻪ ـﻮان ﻣﻮاﻧــﻊ، ـﻴﺮ و ﺳــﻠﻮک و ﺳـ ﻋﻨـ ﺟـ ﺣـ ﺷـ ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎی ادﺑﻲ ﺳﺎل7، ﺷﻤﺎر82، ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن9831 ﺣﻜﻤﺖورزی، ادراک ﺑﻲواﺳﻄﻪ و ﺣﻀﻮری ﻋﺎﻟﻢ ﻣﺜـﺎل، دﺳـﺘﮕﻴﺮی و راﻫﻨﻤـﺎﻳﻲ ﺳـﺎﻟﻚ ﺗﻮﺳﻂ ﭘﻴﺮان ﻳﺎ ﻣﻼﻳﻚ،ﮔﺬراﻧﺪن ﻣﺮاﺣﻞ ﺳﻠﻮک در ﻓﻀﺎی ﻣﺜـﺎﻟﻲ و ﺑﺎزﮔـﺸﺖ دوﺑـﺎره ﺑـﻪ ﻏﺮﺑﺖ زﻧﺪﮔﻲ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ، ﺗﻘﺮب ﺑﻪ ﺳﺮﭼﺸﻤﺔ ﺣﻘﻴﻘﺖ و آﺳﺘﺎن دوﺳـﺖ و ﻋـﺪم دﺳـﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﺪان، ﺑﺮاﺑﺮ ﻧﻬﺎدی اﻧﺴﺎن و ﻋﺎﻟﻢ )ﻋﺎﻟﻢ ﺻﻐﻴﺮ و ﻋﺎﻟﻢ ﻛﺒﻴﺮ(.
2-1-4 ﺧﻀﺮ و اﻟﻴﺎس: اﻳﻦ دو را ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺘﻮان ﻣﻤﺜﻞ و ﺗﺠﺴﻢ »ﻓﺮه ﻳﺰداﻧﻲ« داﻧـﺴﺖ ﻛـﻪ در ﻫﻤﻪ ﺣﺎل ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ در ﻋﺎﻟﻢ ﻣﺜﺎل در ﺣﺮﻛﺘﻨﺪ؛ ﺑﺮﺟﺎن ﻣﺴﺘﻌﺪان ﻧﺎزل ﺷﺪه؛ آﻧﻬﺎ را در ﺳﻴﺮ و ﺳﻠﻮک ﺑﻪ ﺳﻮی ﻣﻌﺮﻓﺖ و ﭼﺸﻤﺔ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻳﺎری ﻣﻲرﺳﺎﻧﻨﺪ؛ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ از ﻣﻴﺎن روﺷـﻨﺎﻳﻴﻬﺎ، ﺧﻀﺮ و اﻟﻴﺎس ﺑﺮ ﻣﻨﺒﺮی ﻧﻮراﻧﻲ ﺑﻪ ﻧﺎﮔﺎه ﻇﺎﻫﺮ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ و ﺑﻪ ﺳﺎﻟﻚ )اﺳﻜﻨﺪر( ﻣﻲﮔﻮﻳﻨـﺪ: ﻇﺮﻓﻴﺘﻬﺎی رﻣﺰی در دارابﻧﺎﻣﻪ ﻃﺮﺳﻮﺳﻲ »از آن ﺳﺎﻋﺖ ﻛﻪ ﺗﺮا در اﻳـﻦ وادی اﻧﺪاﺧﺘﻨـﺪ، ﻣـﺎ را ﻓﺮﻣـﺎن ﺷـﺪﻛﻪ ﺷـﻤﺎ را ﺑﮕـﺮﻓﺘﻴﻢ...
871 01-1-4 ﻣﺼﻄﻠﻖ: رﻣﺰﻧﻔﺲﻟﻮاﻣﻪ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻣﺪﺗﻲ دﺧﺘﺮش)ﻧﻔﺲ( را ﺑﻪ اﺧﺘﻴﺎر ﻛﺬروی )ﻗﻮای ﺷﻬﻮت وﻏﻀﺐ( ﮔﺬاﺷﺘﻪ و از اﻳﻦ ﺟﻬﺖ ﺧﻮد را ﺳﺮزﻧﺶ ﻣﻲﻛﻨﺪ و از ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل7، ﺷﻤﺎره82، ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن9831 ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪن داﻣﺎدش )ﻛﺬروی( ﺧﺮﺳﻨﺪ اﺳﺖ )ﻃﺮﺳﻮﺳﻲ،ج2: 144(."