ملخص الجهاز:
نگاه از پنجره [ دربارة عکسهای اوا اشملکنبشر ] اعظم مشایخنیا عکاسی روزگاری سعی کرد خود را یکهنر مستقل، و همعرض با دیگر رشتهها نشان دهد.
او میخواهد بگوید، در طرف دیگر این پنجرهها شهروندان روزمرهگی خودشان را دارند و برای پیونددادن گذشته و حال و بهعنوان هویتشناسی ـ چه هویت مثبت و چه هویت منفی ـ پنجره بهعنوان ارتباط داخلی و خارجی بهعنوان فرعی از حقیقتی دیگر، یکی از موضوعهای دائمی در کارهای اوست.
اوا برای این مجموعه از ساکنان میدان آدولف هیتلر سابق، خواهش کرد از پنجرة خانههاشان عکاسی کند.
در مجموعهای دیگر از آثار این هنرمند، ما با تصاویری روبهرو میشویم که با استفاده از گیاهان ارتباط بین دنیای خارجی و داخلی مکان را بررسی میکند.
eva-schmeckenbecher منابع ـ گودفری بلوندنهاریا، امپرسیونیستها؛ ترجمه قاسم رویین، تهران، بهار، 1372 ـ رولان بارت، تأملاتی درباب عکاسی (اتاق روشن)، ترجمه فرشید آذرنگ، تهران، ماهریز، چاپ اول، 1380 - www.