ملخص الجهاز:
اگرچه رنگ در دوران کهن در مجسمهسازی کاربرد داشته است، اما اهمیت آن در کارهای معاصر به گونهای دیگر است؛ بهطوریکه گاه موضوع اصلی مجسمهها شده است.
با رنگ و قابلیتهای مواد جدید مثل رزینها و شیشه و آینه و پوششهای متفاوت سطح آنها، استفاده از رفلکس، رنگهای تند و ملایم، ورقهای فلزی، شیشهای و انواع ورقهای شفاف، استفاده از نور و ایجاد حجمهای مجازی، استفاده از اپک و ...
شاید آنها جزو اولینهنرمندانی باشند که رنگ و نور را بهشکل خاصی در کارهاشان استفاده کردند؛ هریک از این مجسمهسازان شیوهای کاملا مخصوص به خود دارند.
گاه اغلب آنها همرنگ و گاه به رنگهای متفاوت هستند و بیشتر این رنگها درخشان، خالص و در فضایی مات ساخته شدهاند.
درواقع، الخاص پایة طراحی را به این شکل گذاشت.
هیچکس نمیتواند ادعایی برای شروع این طرز طراحی داشته باشد.
بعد از ده ـ پانزدهسال که دوباره، طراحی را شروع کردهایم، میبینیم، چهقدر بچهها جدی هستند.