ملخص الجهاز:
بااینهمه، مهم ثبت نگاه هنرمند و یافتن زاویهدیدش به هنر در فضای منحصربهفرد آتلیه است تا بخش مهمی از رفتار هنرمندانه به چشم آید و در دیدن دوبارۀ آثارش، کمکحال اهالی هنرهای تجسمی شود.
با فروش خانۀ نودمتری، زمین مهرشهر را ساخت و حالا سهدهه است که در این فضا، زندگی و کار میکند.
با این که فوقالعاده از نظر اقتصادی تحت فشار بودم و اگر میشد کاری بفروشم، خیلیاوضاع اقتصادیام خوب میشد، ولی من کار میکردم و به اینها اهمیت نمیدادم.
متراژ اولیة اینجا بزرگتر از قبلش بوده یا از اول همین اندازه بوده؟ دیوار پشت تو را بعدا کشیدم، درواقع، پشت این دیوار فضایی است که قبلا به آتلیه وصل بود.
زمانی که همسرم فضای کار نداشت و نیاز بود که بخشی از همین فضا را دراختیار بگیرد، این دیوار بزرگ را کشیدیم و فضا را از هم جدا کردیم.
تا این حد نور برایم مهم است که در سالهای اول، که امکانات کمتر بود، زمستان در آتلیه را میبستم!
درنتیجه، اگر هم قرار است بهدلایلی کسی به آتلیهام بیاید، اغلب آدمهای اینکاره ـ یعنی یا نقاشاند ویا منتقدند ویا بهدلایلی با مسائل نقاشی ارتباط دارند ـ اینها با یکبرنامهریزی و هماهنگی قبلی صورت میگیرد؛ یعنی بهطور تصادفی ویا در شرایط کاری، کسی را در اینجا نمیتوانم بپذیرم.
ولی این بدیهی است که هنرمند در زمانی شرایط کارکردن ندارد.
به همین دلیل در فضای نقاشی مهم است که حریم خودم را داشته باشم.
این آتلیه برای من جای مهمی است.
مهم است برای اینکه نقاش در اینجا بحرانیترین شرایط روحی و روانیاش را میگذراند.