ملخص الجهاز:
اما از نظر حرفهای، ملالت بیشتر دررابطه با فرایند تولید یا خلق اثر، تعریف میشود؛ به این ترتیب که ممکن است موضوع اثری بسیارملالانگیز باشد، اما کلیت اثر برای اهل فن، تکاندهنده، تأثیرگذار و حتی مشعوفکننده جلوه کند.
اینها را گفتم که به این ترتیب وارد مبحثی دربارة احساس ملالت در بیشتر نقاشیها و آثار هنر جدید ایران شوم (روی سخنم بیشتر با نقاشانی است که در فرایند تولید آثارشان "عکس" نقشی اساسی دارد).
بیشتر از یکقرنونیم از ورود دوربین عکاسی به ایران میگذرد، اما فقط چندسالی است که این وسیله به شکل فراگیر وارد نقاشی شده؛ یعنی از وقتی تکنولوژی دیجیتال، عکاسی را هم درنوردید و دست هرآدم بلد و نابلد یکدوربین عکاسی "کامپکت" داد.
در اینجا باز تأکید میکنم که منظورم از ملالت اصلا موضوع نقاشیها نیست، بلکه فرایند کشف و تبدیل یکعکس به یکاثر نقاشی است.
فرایند کلی شکلگیری این آثار معمولا چنین است: تصاویر بیشماری در اینترنت دیده میشوند.