ملخص الجهاز:
با این تفاوت که در گفتوگوهایم در ایران پرسشهایم در فضای آتلیه هنرمند و براساس حسوحال فضای آنجا صورت میگیرد و عکسهای چاپ شده در تندیس هم در همان روز برداشته میشود.
اما در آتلیهگردیهایی که از هنرمندان ایرانی ساکن خارج چاپ میشود، من هم مثل شما از دیدن فضای آتلیه محروم بودهام!
آثارش مثل خودش هست: در اولیندیدار، اگرچه انرژی قوی (از نوع رفتار و پوششاش) خود را با آرامش و ملایمت کارهایش متفاوت نشان میداد، اما خوی گرم و مهربان و رفتار بیریا و دوستداشتنیاش همانی است که در اثرش دیده میشود.
گاهی اوقات هنرمند در آتلیهاش کار نمیکند، اما حضور در فضای آتلیه، ادامه روند خلق اثر است.
آتلیه داخل خانه باشد بهتر است یا خارج از آن؟ من نمیتوانم در خانه کار کنم، حتی وقتی کسی در خانه نیست.
در ایران بسیاری از هنرمندان همنسل شما در آتلیهشان به هنرجویان درس میهند؛ به نظرتان این با فضای یکآتلیه همخوانی دارد؟ من این کار را نمیکنم.
آیا الزامی دارد نقاش ویا طراح فیگوراتیو برای خلق اثر از روی عکس کار کند؟ کارهای شما نوستالوژیک هستند و توجه به رسانههایی مثل عکس یا آثار هنری تاریخی را به چشم میآورند.
آیا داشتن آتلیه الزاما یعنی نقاشی در اندازه بزرگ؟ نگو در ایران کسی کار روی مقوا را نمیخرد!
درآمدتان از راه نقاشی است یا کار دیگری هم برای گذران زندگی میکنید؟ نه.
شما برای تهیه ابزاروادوات کارتان به کجا مراجعه میکنید؟ به مرکز فروش لوازم نقاشی.
در دوره دانشجویی در ایران آتلیه داشتید؟ کجا کار میکردید؟ راستش روی سر خانواده!