خلاصة:
بنا به اعتقاد ملاصدرا مقصود اصلی از آفرینش تمام هستی وموجودات ، انسـان کامـل است که همان خلیفه وجانشین خداوند است وصلاحیت چنیین مقـامی را جـز انسـان کامل هیچ کسی ندارد وچنین انسانی است که به حق می تواند مظهر اسم اعظم شـود و بـا رســیدن بــه ایــن مرحلــه آمــاده و مســتعد دریافــت فیوضــات از حــق تعــالی مــی گردد.ملاصدرا برای برای تبیین این مساله که امامـت چیسـت و شایسـته کیسـت ؟، بـه تلازم امامت و ولایت تاکید داشته و از نظر وی مقام ولایت مختص کسی است که از دیگران برای تدبیر امور از هر جهت سزاوارتر وشایسته تر است . همچنین وی ولایت را از زوایای مختلفی از جمله ولایت تکوینی و ولایت تشریعی تقسیم می کند. ولایت تکوینی یعنی سلطه ، قدرت ونفوذ اراده در جهان آفرینش وتکـوین .ولایـت تشـریعی نیز مقام قراردادی است که خداوند متعال ، آن را برای اداره شئون وسرپرسـتی جامعـه به برخی افراد داده است ، این وظایف نیز ریشه در ولایت تکوینی دارد. وی برای مقام امامت ، کمالات و شرایطی(اولیه و ثانویه ) که شرط لازم و کافی اسـت را ضروری دانسته است همچنین وی برای چنیین مقام رفیعی اوصاف و کمالاتی ذکر کرده از جمله ، امداد الهی والهام غیبی امام ، نظارت بر حوادث جهان ،واجد بودن علم لدنی، عصمت ،نص الهی و ... اینک ما در ایـن مقالـه در پـی تبیـین وتحلیـل امامـت و شاخصه های آن از منظر ملاصدرا هستیم
ملخص الجهاز:
مفهوم شناسي امامت از ديدگاه صدرالمتألهين * محمد بيدهندي مژگان بيدکاني ** وحيده حداد*** چکيده بنا به اعتقاد ملاصدرا مقصود اصلي از آفرينش تمام هستي وموجودات ، انسـان کامـل است که همان خليفه وجانشين خداوند است وصلاحيت چنيين مقـامي را جـز انسـان کامل هيچ کسي ندارد وچنين انساني است که به حق مي تواند مظهر اسم اعظم شـود و بـا رســيدن بــه ايــن مرحلــه آمــاده و مســتعد دريافــت فيوضــات از حــق تعــالي مــي گردد.
خلاصه اين که انسان اگر در سالک مقربين درآيد، هرگاه چيـزي را کـه مـي خواهـد تصور کند، تصورش همراه با وجود آن شئ در خارج است ، چنان که اين حالت براي همه افراد در عالم خيال وجود دارد که به مجـرد اراده آنهـا، آن شـئ درقـوه خيـال و وهم آنها حاضر مي شود، چرا که اراده وهمت آنها در اين دنيا بسـيار ضـعيف اسـت ، ولي در آخرت که روح انسان به واسطه علم وايمان قوي شـده ، ازقيـود عـالم امکـان رهايي پيدا مي کند.
آن چه اکنون در ذهـن ايجـاد مـي شـود، در آن وقـت در خـارج تحقق مي يابد؛ پس آن چه را اراده کند بلافاصله در خارج ايجاد مي شود واين است معناي "ولهم ما يدعون "( ملاصدرا، ١٣٦٠، ج ٢٣٣:٥ و٢٣٢) صدرا در بحث وجود ذهني اسفار نير بـه مسـئله توانـايي نفـس بـر ايجـاد صـورت هـا پرداخته ، مي گويد: خداوند متعال نفس آدمي را به گونه اي آفريـده کـه مثـالي بـراي ذات وصفات وافعال خودش باشد.