خلاصة:
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطة استراتژی های سازمان و ارتقای کیفیت زندگی کاری کارکنان در سازمان های تولیدی در ایران می باشد.مواد و روش ها: این پژوهش بر اساس روش پژوهش از نوع توصیفی و از شاخة پیمایشی می باشد؛ ابزارجمع آوری اطلاعات پرسشنامه می باشد؛ به منظو بررسی استراتژی های سازمان از پرسشنامه استراتژی های سازمان (مقیمی1390) وبرای سنجش کیفیت زندگی کاری، پرسشنامة 27 سؤالی که بر مبنای مدل والتون است استفاده گردید. پایایی پرسشنامة کیفیت زندگی کاری 0/82.و پایایی پرسشنامة استراتژی های سازمان 0/79 به دست آمد و چون آلفای کرونباخ هر دو پرسشنامه بیش از0/7 می باشد بنابراین هردو پرسشنامه از پایایی لازم برخورداربودند.حجم جامعه آماری مورد نظر 4880 نفراز کارکنان صنایع تولیدی در ایران می باشد. براساس روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی از بین آن ها 730 نفر به عنوان نمونة آماری انتخاب گردید. یافته ها و نتیجه گیری: جهت تعیین نرمال بودن داده های بدست آمده از آزمون کولموگروف ـ اسمیرنوف استفاده شد و نتایج آزمون نرمال بودن داده ها را تأییدکرد. فرضیات تحقیق با انجام آزمون همبستگی اسپیرمن، به بوته آزمون قرارداده شدند وتمام فرضیات مطرح شده تأیید شد ؛ نتایج حاکی از آن است که در جامعة مورد پژوهش استراتژی های سازمان باعث ارتقای کیفیت زندگی کارکنان می شود.
ملخص الجهاز:
"ایجاد وحدت وارتقای همکاری سازمان ها در جهت توسعه اقتصادی(فیلدز وتراکر2009 هیان و انستین،2002) مساله اصلی تحقیق این است که آیا استراتژی های سازمان در شکل گیری وارتقای کیفیت زندگی کارکنان تاثیر دارد؟وتاثیر استراتژی های سازمان بر هر کدام از مولفه های کیفیت زندگی کارکنان چگونه است؟ با توجه به مطالب بیان شده فرضیة اصلی این پژوهش عبارتند است: بین استراتژیهای سازمان و ارتقای کیفیت زندگی کاری کارکنان در ایران رابطة معناداری وجود دارد.
اگر کارکنان واقعا احساس کنند که کیفیت زندگی کاریشان بهبود یافته است، اعم از اینکه نتیجه عملکرد خودشان باشد یا ناشی از سیاست های سازمان در جهت افزایش بهره وری باشد، این موضوع به آنان نیروی بیشتری جهت انجام کارشان می بخشند و نتیجة طبیعی چنین فرایندی ایجاد نیروی زندگی و جو فعال در داخل گروه یا سازمان است و نهایتا موجب افزایش رضایت شغلی و افزایش بهره وری فراتر از نتایج مورد انتظار می شود و همین مطلب خود موجب انگیزه بیشتر برای کار بهتر و در نتیجه کیفیت زندگی کاری بهتر میشود(فیلیپو،1987: 412).
با توجه به هدف تحقیق یک فرضیة اصلی و هشت فرضیة فرعی مطرح و مورد آزمون قرار گرفتند که نتایج آن به شرح زیر می باشد: یافتههای پژوهش مربوط به فرضیه اصلی بین استراتژیهای سازمان و ارتقای کیفیت زندگی کاری کارکنان در ایران رابطة معناداری وجود دارد.
یافته های پژوهش مربوط به فرضیه فرعی هشتم بین استراتژی های سازمان و فضای کلی زندگی کاری کارکنان در ایران رابطة معناداری وجود دارد."