ملخص الجهاز:
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نگارهی شاخ قوچ یا شاخ بز4:از جمله نقشهای رایج در منطقه کرد خراسان و دستبافتههای سایر قسمتهای کردنشین ایران است(نقشمایهی 2).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نگارهی ستاره:در گلیم کرد خراسان به علت محدودیتهای نقش اندازی،ستاره به شکل هشتپر به کار میرود(نقش مایهی 3).
(دادور،1385،ص 78) طرح گل گرچک9:این نقش که تداعیکنندهی گل هشتپر یا ستاره است،نقشی است که در گلیم بافتهی کرد خراسان و بافتههای سایر مناطق کردنشین مورد استفاده بوده و درون نقش شاخ قوچی را پر میکند(نقشمایهی 3 ب).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نگارههای کوچک شطرنجی:از نقوش متداول در گلیم کرد خراسان،نگارههای کوچک شطرنجی است که به صورت پیدا و پنهان کار شدهاند.
در مورد گلیم کردهای شمال خراسان که بیشتر نقوش نمادین دستبافتههایشان مرتبط با آب و حاصلخیزی است،این نگارههای کوچک و پیوسته که به چند شکل خاص دیده میشوند،تلألو آب هستند و اکثرا در حاشیههای گلیم به کار میروند(تصاویر 9 و 10 و حاشیهی بالایی و پایینی تصویر 11).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) آب جاری:از آنجا که زندگی بدون آب امکانپذیر نیست،این نگاره از نگارههای بسیار مهم مظهر زندگی است و معمولا در حاشیهی گلیم کرد خراسان جای میگیرد(نقشمایهی 12).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) در حاشیهی گلیم کردی قوچان،نگارهای دیده میشود که قدمت بسیار زیادی داشته و مفهوم این نگاره قرنهاست که به فراموشی سپرده شده است(نقشمایهی 13).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) طرح شانه:از طرحهای رایج در حاشیه گلیم کرد خراسان و بافتههای سایر مناطق کردنشین است که به شکل H دیده میشود.